Iron craft: maak iets van katoen

image

Als ik nu de balans op zou moeten maken van hoe het gaat met mijn creatieve uitdagingen, dan zou ik me tamelijk succesvol noemen. Niet echt een prestatie, na twee weken om je voor op de borst te kloppen, maar toch. Braaf twee tekeningen gemaakt, keurig op schema met de boeken… Alleen het quilten schiet niet erg op, maar wie weet, als er dit weekeinde nog sneeuw ligt, dat ik dan vaart maak.

Ook de eerste opdracht voor een tweewekelijks knutsel- of handwerkproject is achter de rug. Daar heb ik heel wat denkenergie voor verbruikt. Ik werd geacht iets te maken van katoen. Dat klinkt als een fijne, brede, makkelijke opdracht met veel mogelijkheden. Beter: dat is een fijne, brede opdracht met veel mogelijkheden. Tenzij je behoort tot het leger der faalangstigen.

In dat geval is het namelijk zeer waarschijnlijk dat er een soort gedachtetreintje door je hoofd gaat rijden, dat toetert dat alles wat voor de hand ligt te suf voor woorden is, dat je zult zien dat alle andere deelnemers met uiterst complexe en extreem orginele ontwerpen komen, die niet zouden misstaan in een dure designwinkel en dat ik dan dus als suffe muts met een pannenlap aankomt en wat had ik eigenlijk überhaupt gedacht, dat ik iets kon of zo? Nou ja, zoiets. En dan langer.

Nu weet ik dat zo’n toeterende trein prima in staat is om mijn besluitvaardigheid tot nul te reduceren. Koppel dat aan mijn liefde voor de deadline en je kunt je een voorstelling maken van op het allerlaatst in elkaar geflanste projecten. Da’s het mooie van faalangst: je begint zo laat dat wat je doet gedoemd is te mislukken, waardoor je er nog harder van overtuigd raakt dat je dus in het geheel niets kunt.

Alleen, als ik daar nu al, bij opdracht één, al aan zou toegeven, dan wordt het een heel moeilijk jaar, en dat is nou ook weer niet de bedoeling.

Ik heb mijzelf bij mijn nekvel gegrepen. En besloten dat waar ook maar enigszins denkbaar ik de eindproducten van deze ‘uitdaging’ in de keuken van enig nut zouden kunnen zijn. En dus werd het gewoon een pannenlap.

Geplaatst in iron craft, uitdagingen
1 comments on “Iron craft: maak iets van katoen
  1. kat schreef:

    I think it is very pretty and you should never beat yourself up for doing something! Some weeks you will have the best project and others, you will rush to get something in. That is just the nature of doing a challenge for a whole year.

Plaats een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten