Een ijsbeer in de sneeuw

image

Een lichte paniek sloeg toe toen ik de Twittertekencursusopdracht van vanmorgen zag. Een dier tekenen? Nou nee, dat heeft met faalangst en/of valse bescheidenheid niets te maken – ik kan van een 2 een eendje maken, maar daar houdt het dan ook wel mee op. Maar toen herinnerde ik me een foto die mijn Tante ooit in IJsland gemaakt had, ruim voor het digitale tijdperk. Ze had me er al over verteld voor de foto’s ontwikkeld en afgedrukt waren. Op een van haar wandelingen had ze een ijsbeer ontmoet. In de verte, dat wel, maar onmiskenbaar een ijsbeer en ze had er bewijsmateriaal van. De foto. We haalden de stapel uit het mapje van de fotograaf en bladerden erdoorheen. Prachtige foto’s van een kennelijk prachtig land. Maar om nou te zeggen dat er ergens een ijsbeer zat, nee, dat niet, moest ook Tante toegeven. En toch wist ze zeker dat op een van de foto’s zo’n type moest staan. Met een vergrootglas bogen we ons over de meest waarschijnlijke ijsbeerdrager. En jawel, als je heel goed keek kon je de licht kleurverschil ontwaren, een vlekje minder wit in het wit. Ik heb een vergelijkbare foto van een grizzlybeer. Een vlekje bruin tussen bruin. Grappig eigenlijk, je maakt zo’n foto vooral als bewijslast maar het enige dat er gebeurt is dat je zélf aan je waarneming gaat twijfelen. Echt uitermate zinvol. Maar als je een ijsbeer zo kunt fotograferen dat-ie onzichtbaar is, dan kun je ‘m ook zo tekenen, dacht ik. Vandaar.

Geplaatst in tvmdndt, uitdagingen
One comment on “Een ijsbeer in de sneeuw
  1. Anoeska schreef:

    Haha! Geweldig verhaal bij een geweldige tekening!

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
