Heiligenkalender

Een vriendin tipte me dat het vandaag de naamdag van Nina was. Ik heb natuurlijk direct opgezocht wat voor heilige Sinte Nina geweest was – ik had nog nooit van haar gehoord. Heel spectaculair was zij niet. Nou ja, relatief dan. Ze is op jonge leeftijd aan het evangeliseren geslagen en genas in de gauwigheid een paar mensen, onder wie de koningin, wat heel praktisch was. Als je het koningshuis meekrijgt kom je er wel, als evangeliste.

Met dat kleine onderzoekje was ik in een klap een aantal jaar terug, toen het bedrijf waar ik werk een imagocampagne rondom heiligen hield. Er werden enorme posters gedrukt met, zoals dat hoort, voor iedere dag een eigen heilige. Op internet zouden van al deze heiligen korte levensbeschrijvingen komen te staan, als was dat idee niet zo diep in de afdeling internet doorgedrongen dat iemand in beweging kwam.

Het kwam toen bij mij te liggen. Mijn heiligenkennis reikte niet ver. Bij ons thuis werd aan de goede werken van de heilige Nicolaas niet getwijfeld, en als we echt iets wezenlijks kwijt waren mochten we Antonius ook nog wel aanroepen. Heilige Antonius, goede vrind, zorg dat ik mijn …. vind; het klinkt meer als een bezwering tegen de hik dan als een echte, beleefde omgang met een heilige. Wij waren dan ook niet katholiek.

De volgende heilige in mijn leven was St. Isidorus, de beschermheilige van het internet. Zijn leven werd op de radio beschreven door een collega, die hem bovendien een ganzenveerhand toedichtte, omdat ik, de internetter van het bedrijf, wegens een muisarm niet mocht werken.

Over de andere 362 heiligen van de kalender wist ik zo goed als niets. Vermoedelijk lag de klus ook niet bij mij om mijn grote kennis maar omdat ik altijd pas in beweging kom als een deadline dreigend in de deuropening staat. Dit was een beetje al te dol – ik had, geloof ik, zelfs als ik elke dag langdurig overwerkte precies tien minuten per heilige. Ik was dan ook niet exact op tijd klaar, maar uiteindelijk had ik 365 mini-levensbeschrijvingen.

In die tijd wist ik de diverse eigenaardigheden van de dames en heren zo te vertellen. Er was een monnik die heilig werd verklaard omdat hij vanuit een zittende positie achter in de kerk als een transcendent mediterende in een keer naar het altaar hopte. We hadden de heilige Dagobert, bij wie ik me niet anders kon voorstellen dan een eend in een monnikspij. En martelaren in alle smaken. Mijn favoriet was Laurentius, die geroosterd werd, en, naar verluidt, halverwege het proces had gevraagd om gekeerd te worden, zodat de andere kant ook gaar werd. Zijn naamdag valt op 10 augustus, als ik me goed herinner. Volgens onze website was hij beschermheilige van de barbecue. Ik vrees dat er voor die bewering geen andere vindplaatsen zijn.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
