Oranje – Iron Craft 2

image

Ter ere van drie Nederlandse bloggers was het thema van Iron Craft de afgelopen twee weken ‘oranje’. Aangezien oranje op zich mij niets zegt, dacht ik de kleur maar te combineren met wat andere vaderlandse symboliek. Tulpen, klompen, molens, dat werk.

En, al kan ik me niet meer exact herinneren waarom dat was, ik wilde iets met merklappen. Dat vond ik ook vrij Hollands. Maar voor ik geschikte merklappatroontjes had gevonden, stuitte ik op een site van een uitermate creatief persoon dat Delfts Blauwe tegeltjes in kruissteek had omgezet. Bingo! Niet meer verder zoeken – er is niet mis met een Delfts Oranje variant, vond ik.

Een paar avondjes prutsen later had ik dus een mini-lapje met een molentje. Op zich had ik dat natuurlijk best in een lijstje kunnen vangen en daar mijn ‘inzending’ van kunnen maken. Oranje is oranje, per slot van rekening.

Alleen had ik mezelf beloofd om er iets min of meer zinvols van te maken. Maar wat in vredesnaam kun je voor zinvols bedenken met een lapje borduurwerk? Zo zat ik ondanks een redelijk voorspoedige start toch weer licht vertwijfeld met het molentje in mijn handen. Iets nuttigs voor de keuken wat niet voortdurend in de was hoefde – ik denk niet dat het tegeltje beter was geworden van een regelmatig verblijf in een hete wasmachine.  Dus kon ik ’t lapje niet gebruiken als applicatie voor een theedoek of schort of zelfs pannenlap.

Ik werd ‘gered’ door de kou. Liep niet Jan-en-Alleman met de meest krankzinnige hoofddeksels rond? Waren er niet talloze mutsen die de drager ervan een treffende gelijkenis met een ei opleverden? Een eierwarmer. Niet dat ik dat soort dingen ooit gebruik – ik ben geen fan van gekookte eieren, om het voorzichtig uit te drukken -, dus heel veel zinvoller dan een geborduurd molentje in een lijstje was het eigenlijk niet. Maar vooruit – het zou gebruikt kunnen worden. Daar moest ik dan maar genoegen mee nemen.

Vandaar. Een knaloranje ijsmuts als eierwarmer. Met een punky pompon en een molentje.

Geplaatst in iron craft, uitdagingen
1 comments on “Oranje – Iron Craft 2
  1. kat schreef:

    I would use this every morning to keep my soft boiled egg hot! I love the “delft” orange tile.

Plaats een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten