Waar was jij toen…?

Het was waarschijnlijk onvermijdelijk: toen ik in het gezelschap van een aantal collega’s aan het avondmaal zat – uitje van de ondernemingsraad – dook de vraag op. Waar was jij toen Beatrix de troon van Juliana overnam?

Dat zijn vragen die niet echt besteed zijn aan mensen als ik, gezegend met een gebrek aan geheugen. Dat wil zeggen, ik herinner me van alles, alleen zelden dingen waar een ander ooit naar vraagt.

Ik wantrouw én bewonder dan ook iedereen die exact weet wanneer hij waar was en wat hij deed toen dit of dat gebeurde.

Reconstrueren kan ik het wel een beetje. In 1980 bevond ik mij in de periferie (buitenste schil) van de Amsterdamse kraakbeweging. Ik heb niet gevochten of gekraakt of met stenen gegooid, ik zat ongetwijfeld ergens te discussiëren over woningnood en koningschap en de relatie daartussen. Inmiddels ontgaat de directe link me een beetje, toen was het – althans in mijn omgeving – even onwrikbaar met elkaar verbonden als kernenergie en abortus. Op zich was het best een overzichtelijke periode.

Nu zat ik dus op hét moment aan tafel in een Hilversums etablissement. We luisterden via mobiele telefoons en zagen zelfs op die manier een stukje van de uitzending en een deel van ons vond het belangrijk om het inderdaad op dat moment te horen. Ik voel me altijd een beetje een nieuwsbarbaar al ik zeg dat het mij niet uitmaakt of ik iets meteen of in de herhaling hoor en ik durfde nu ook niet aan de orde te stellen dat de aankondiging van de koningin van te voren opgenomen was.

Ik denk dat ik er goed aan doe om nu vast te gaan bedenken waar ik op 30 april zal zijn. Dan weet ik over dertig jaar misschien waar ik was toen Willem-Alexander de troon besteeg.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
