Gemeentewerkzaamheden

Naast ‘Alles komt altijd goed’ spreek ik nu regelmatig als mantra uit ‘het gaat er niet om wat je kunt, het gaat erom wat je mag’.

Terwijl mijn hoofd na de operatie van vorige week denkt dat ik best weer een wandeling van een kilometer of wat kan maken – vooruit, met twee krukken -, zei de fysiotherapeut zuinigjes dat twee keer vijf minuten op een dag in het begin wel genoeg was.

Mijn standplaats is dus: thuis. Mijn actieradius: voorkamer, achterkamer en nu en dan een uitje naar het water aan de overkant.

Gelukkig was de gemeente zo vriendelijk allerlei hak- en graafwerk te verrichten, zodat ik ook andere beweging zie dan die van het alledaagse verkeer.

Gelukkig is dat dan ook weer een bron van vermaak.

Zo heeft mijn gemeente ooit bedacht dat het een dienst aan de burgers zou kunnen zijn om in de periode waarin mensen zich op de tuin storten korven neer te zetten voor tuinafval. Goed idee, waar ook steeds gretig van gebruik wordt gemaakt. Goed, mensen gooien ook wel eens iets over het hekje dat bezwaarlijk groenafval genoemd kan worden, maar zo over het algemeen is het heel overzichtelijk.

Wás het overzichtelijk, moet ik zeggen.

In haar opperste wijsheid bedacht de gemeente dat het tuinseizoen weer voorbij is en dat de korven weer moeten worden weggehaald. Dat is dan ook gebeurd, de hekken die de korf vormen zijn verdwenen. De berg groenafval die ín de korf lag niet. En bergen afval, die hebben de neiging te groeien. Ik hoop niet dat iemand op het onzalige idee komt een verlaat paasvuur aan te steken – de omvang van de berg vraagt er bijna om.

Iets vergelijkbaars speelt aan de voorkant. De flats aan de overkant krijgen een ondergrondse afvalcontainer. Wat het grote voordeel is boven de bestaande bovengrondse containers ontgaat me. Volgens mij doen die al 25 jaar wat ze moeten doen: afval verzamelen. Ik kijk er recht op uit en ik heb er geen last van, maar ach, vooruitgang zullen we maar zeggen.

Om een container ondergronds te krijgen moet je graven. Bij dat graafwerk komt aarde boven. Ik denk dat elke kleuter die in de zandbak z’n speelgoedauto wil begraven die ervaring wel heeft: een gat in de grond geeft een berg zand of aarde boven de grond.

Zelfs mijn chaotische geest kan bedenken dat als je een afvalkorf weghaalt, je ook de inhoud moet verwijderen. Dat als je een gat graaft, je ook de aarde moet afvoeren. Dat er een half dagje, vooruit, een dagje kan zitten tussen de twee activiteiten, dat snap ik nog net. Na zes werkdagen begin ik me toch af te vragen of de afvalbergen verdwenen zijn voor ik er een rondje om heen mag lopen.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
