Na de verkiezingen

Nee, erg politiek onderlegd ben ik niet. Ik ben zo’n sukkel die kijkt naar uitgangspunten van politieke partijen, degene kiest die het meest bij mijn eigen idealen past, en dan tijdens de volgende regeringsperiode nu en dan even onderzoekt of het stemgedrag van ‘mijn’ partij een tikkeltje overeenkomt met die uitgangspunten en mijn wereldbeeld. Het verrast me altijd dat mensen – ik kom ze vooral op social media tegen – met grote stelligheid kunnen zeggen dat als Clinton had gewonnen we af waren gestevend op een Derde Wereldoorlog of dat juist met winst van Trump de wereldvrede in gevaar komt. En ook de voors- en tegens van handelsverdragen, ik heb geen idee.

Ik weet dat soort dingen niet. Ik weet ook niet hoe je het zou kunnen weten. En misschien ben ik te naïef om te kunnen geloven dat iemand een hoger belang heeft waarvoor hij of zij  willens en wetens zoiets als wereldvrede of de volksgezondheid op het spel zet. Ik geloof dat uiteindelijk iedereen het beste met anderen voor heeft – een overtuiging waarin ik wel eens wordt teleurgesteld als ergens een aanslag wordt gepleegd, een fabriek instort waar vrouwen tegen veel te weinig loon veel te lange dagen maken om ons van goedkope kleding te voorzien, of, op kleinere schaal, er weer eens een fiets uit mijn voortuin verdwijnt. Dat is dan eventjes. Meestal ben ik daar snel weer bovenop.

Nu Trump de verkiezingen gewonnen heeft, sla ik de social media weer op. En sluit ze meteen. Ik weet niet wat de periode Trump gaat brengen. Op basis van zijn uitspraken word ik, zacht gezegd, niet bij voorbaat enthousiast. Maar hij is geen alleenheerser. Misschien, fluistert mijn naïeve geest, misschien wordt hij nog wel wat in evenwicht gehouden door figuren om hem heen met wat meer gevoel voor consequenties van handelen en woorden. Je bent optimist of niet…

Maar die social media… Waar  geroepen wordt dat Amerika ‘terugveroverd’ is, dat  de invloed van ‘kakkerlakkenlanden’ gedecimeerd moet worden, dat ‘de elite’ en ‘het establishment’ in de gevangenis moeten, plus wat niet te herhalen teksten over moslims en Mexicanen… Ik herinner me hetzelfde gejuich na het referendum rond de Brexit, en daarbij meteen de berichten over verharding van het klimaat in Groot-Brittannië tegenover immigranten.

Wat, vragen mijn naïeve, optimistische hoofd en hart, wat is er gebeurd in de wereld dat we denken dat de een niet even belangrijk is als de ander, niet hetzelfde recht heeft op geluk als de ander, alleen mee mag doen op de voorwaarden van de ander? Ik hoor De Dijk zingen.

“Natuurlijk zijn er hufters
Klootzakken en slijmjurken
Er zijn crooks en bandieten
En drabbers te veel”

en vooral het refrein:

“Wij zijn er ook nog
Wij zijn met de meesten
Met mensen die snappen hoe je als vriend
Door de verschillen heen over de grenzen
Elkaar recht in de ogen kunt zien”

Het is verleidelijk om de vraag te stellen of dat nog wel zo is, of we echt nog met de meesten zijn, of dat we inmiddels hebben verloren van de schreeuwers, de ophitsers, degenen die alle problemen buiten zichzelf leggen en dus een ander de schuld moeten geven.

Buiten is het grijs en november en dan moet ik altijd al behoorlijk mijn best doen om de sprankjes hoop te zien. Daar weet ik inmiddels van dat dat altijd weer op zijn pootjes terechtkomt als de dagen weer langer worden. Maar in die grijsheid vind ik het moeilijk de vraag met een overtuigd ‘nee’ te beantwoorden. Ik ga het maar gewoon elke dag tegen mezelf herhalen, als een mantra, een gebed. Nee, we hebben niet verloren, ja, liefde zal altijd overwinnen, ja, zacht wint van hard, samen wint van apart, vriendelijk van boos, solidariteit van uitsluiting. Altijd. Ook nu.

 

Geplaatst in maatschappij
2 comments on “Na de verkiezingen
  1. Dominiq schreef:

    Eaxt hoe ik het ook voel, maar jij kan het dan ook nog in een mooie tekst neerschrijven…

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
