Wachters en haasters

Je kunt de mensheid onderverdelen in avond- en ochtendmensen. In maximisers en optimisers. In in- en extroverten. Ondermeer. Een onderscheid waarvan het belang in het dagelijks leven volgens mij volstrekt onderschat wordt is dat tussen wachters en haasters.

Heb je een bijeenkomst die om twaalf uur begint, inloop vanaf half twaalf, dan zit de wachter ergens om het hoekje te kijken en te wachten tot andere gasten op lijken te duiken. De haaster komt ergens tussen één voor en één over twaalf de zaal binnen en vindt dan dat-ie reuze op tijd is.

Had een haaster weet van de wachtende wachter, dan zou-ie ‘m ongetwijfeld een sneu en tijdverspillend sujet vinden, maar dat is-ie niet. De doorsnee wachter heeft waarschijnlijk een krant of boek of breiwerk bij zich om zich bezig te houden in de tijd dat de haaster duizend en een dingen doet. Ik kan het weten – ik ben een klassieke wachter. Ik neem bij voorkeur een trein te vroeg, en liefst ook nog eentje vroeger voor elke overstap.

Helaas mis ik tenminste één competentie die voordurend tot conflicten leidt tussen mij en mijn wachterkant: nee zeggen tegen leuke activiteiten.

Zo had ik mezelf maandag ook in een situatie gemanoeuvreerd waar een haaster z’n hand niet voor omdraait. Als ik bij afspraak één exact op tijd wegrende, dan zou ik bij afspraak twee ongeveer vijf minuten te laat zijn.

Het begon goed. Dat wil zeggen, bij afspraak één kon ik op tijd weg, ik verdwaalde niet tussen het adres waar ik was en het station en ik was twee minuten voor de trein vertrok op het perron. Wat wil je nog meer? Nou, misschien een trein.

Tja, omdat verderop een trein ziek, zwak en misselijk was en niet verder wilde rijden, was het treinverkeer een tikkeltje in de war. De ervaring leert dat NS-medewerkers dan óók een tikkeltje in de war zijn, en misschien wel weten welke treinen zullen rijden, maar in elk geval niet kunnen adviseren welke reisroute voor jou het efficiëntst is. Een beetje koortsachtig op diverse reisplanners reisvarianten intoetsen suggereerde me dat de route via Amsterdam Centraal een betere optie was dan die via Amsterdam Zuid – waar een ommetje via Schiphol voor nodig was. Wat ik op het perron al niet begreep, want Schiphol komt ná Amsterdam Zuid, maar voor filosofische en andere overdenkingen had ik geen tijd. Ik moest nog de keuze maken tussen de sneltrein en de stoptrein. Nee, ik wil niet weten of de andere trein me uiteindelijk eerder in Amsterdam had gebracht.

De trein, eenmaal in beweging, nam z’n tijd. Ik zag de vijf minuten te laat tien minuten worden, een kwartier, twintig minuten en besloot in elk geval vanaf Amsterdam Centraal, als we daar ooit aan zouden komen, per OV-fiets verder te gaan. Of dat veel sneller was dan per tram wist ik niet, maar het gaf het gevoel dat ik weer eens ergens enige controle over had. Jammer. Geen OV-fiets meer beschikbaar.

Nee, ik wil ook niet weten of ik een tram eerder had gehad als ik uit het station niet eerst naar rechts was gelopen.

Wat ik me wel afvroeg was of het nog wel zin had om me, ruim drie kwartier te laat, nog bij mijn tweede afspraak te melden. Maar goed, nu ik eenmaal zo ver gekomen was, dacht ik dat ik ook dat laatste stukje wel af kon leggen. Terug kon altijd nog, als het inderdaad zinloos was geworden.

Dat viel mee.

Nu rest mij de vraag of ik deze reis meer ontspannen had gemaakt als ik een haaster was, of dat haasters juist altijd deze haal-ik-het-wel-of-haal-ik-het-niet-stress hebben. Ik vrees het laatste.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
