Dé workshop

Missoni Art Colour PreviewEven, even dacht ik zaterdag dat ik de workshop van Loret Karman, waar de hele bus-exercitie om draaide, maar beter aan mij voorbij kon laten gaan. De bus zette ons op een onverwachte locatie af, een half uurtje lopen van het museum waar we ons zouden installeren. Dat halve uurtje vond mijn weigerachtige achterpoot een tikkeltje te ver, en ik heb overwogen om gewoon met een meegenomen breiwerk op een bankje aan de Thames te gaan zitten en ruim op tijd terug te hinkelen naar het vertrekpunt van de bus. Had ik toch ook mijn brei-uitstapje gehad…

Gelukkig was dat voor niemand anders een optie en schoof ik net als mijn mede-cursisten aan in een klassiek leslokaal in het London Fashion Museum. We hadden toen al even gesnoven aan de expositie rond het werk van de mode-ontwerper Missoni – herkenbaar aan het enthousiast gebruik van kleurrijke strepen.

Daarna was het een kwestie van veel kijken en schetsen en knutselen – wat doet Missoni eigenlijk? Wanneer zijn streeppatronen interessant?

Hoewel ik de kleuterschool niet heb afgemaakt en dus geen diploma tussen-de-lijntjes-kleuren heb, raak ik onmiddellijk geblokkeerd als ik iets moet doen wat op improvisatie lijkt. Zeg: ‘maak een geluid’, en ik ben direct mijn stem verloren. Zeg: ‘maak een strepenpatroon’ en ik kan niet anders dan een brave zebra leggen – en dan bedoel ik de oversteekplaats, niet de interessante tekening van het dier. Gelukkig bevond ik me in een weliswaar zeer creatief maar niet-competitief gezelschap en, nog veel belangrijker, Loret geeft suggesties tot verbetering zonder dat ze zegt dat wat je deed verkeerd was. Kijk, dan komt mijn stem terug en mijn experimenteerzin weer voorzichtig om het hoekje kijken.
IMG_2213
Toen we het silhouet van een Missoni-outfit om een poppetje moesten tekenen, uitknippen en dan het negatieve silhouet over verschillende achtergronden leggen, voelde ik me weer helemaal een klein meisje met zo’n papieren aankleedpop. Alleen moest ik nu zelf de kleren bedenken.

Hoor ik iemand nu vragen of dit een breiworkshop was? Ja, dat was het. Want breien is meer dan insteken-draadje omslaan-doorhalen-af laten gaan. Het is ook spelen met kleur en vorm en bedenken hoe het effect dat je in je hoofd hebt gerealiseerd kan worden. Daar zijn we in die ene dag vanzelfsprekend niet aan toegekomen, maar ik zit nu thuis te schetsen (jawel, ik!, gelukkig kijkt niemand mee) en te puzzelen hoe ik een aardige jurk voor mijn poppetje zou kunnen breien, welke technieken ik daarvoor zou kunnen gebruiken.

Die technieken, die vis ik zo nodig wel van internet. Nog nooit klapte ik de laptop dicht met het gevoel: ik ga gewoon wat uitproberen, wie doet me wat, een experiment kan per definitie niet mislukken. En met exact dat gevoel ben ik wel uit Londen teruggekomen. Nou ja, en met een jetlag en een onwillige achterpoot, dat ook. Maar dat is maar een kleine prijs voor een opening naar het creatieve deel van mij, dat, heb ik de indruk, moedig pogingen doet naar buiten te treden maar vooralsnog door lagen van rationaliteit en angst en hang naar veiligheid tegen wordt gehouden.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
