Planning voor chaoten

img_0793Het leven van een mens in loondienst is uitermate overzichtelijk. En ja, ik heb ook periodes gekend dat een werkdag te weinig uren had voor het werk en zich daarom op onbeschaafde wijze uitstrekte over de uren die ik eigenlijk vrij had. Toch was het overzichtelijk. Er was werk, er waren door een ander vastgestelde deadlines, ik had vaste werktijden. Er was, kortom, ten minste een basale duidelijkheid over wát ik te doen had en wannéér ik dat dan moest doen.

En nu is dat allemaal weg. Foetsie.

Nu zou dat bijzonder aangenaam zijn als ik, als ware het een vakantie, ook echt niets te doen had. In de situatie dat de belangrijkste kwesties waar je je over buigt de kleur van de wijn die je bij het eten wilt en de plaats waar je halverwege de dag een kop koffie drinkt zijn, hoor je mij niet klagen dat er dagen zijn dat je je aan het eind afvraagt of het bezichtigen van één kerk eigenlijk een zinvolle dagbesteding was.

In die situatie bevind ik me niet en ik streef ‘m ook niet na. Het is wel degelijk mijn bedoeling om iets te doen met mijn leven waar meer mensen iets aan hebben dan ikzelf. Met een boek en respectievelijk koffie, thee en wijn de dag op een terras doorbrengen is niet iets waarvan ik denk dat ik daar tot m’n 66ste vrolijk van blijf. En dan begint mijn pensioen pas…

Helaas komt dat ‘nuttigs’ niet als een keurige duif van 36 uur of daaromtrent mijn leven binnenvliegen. Momenteel leef ik in een gezellige warboel van onder meer cursussen, een coachingstraject en vrijwilligerswerk. Ik gedij bij chaos, maar als ik op een dag met dertig dingen tegelijk bezig was, vraag ik me wel eens af wat ik eigenlijk heb uitgespookt.

Het antwoord kan niet anders zijn dan ‘planning’.

Concreet plannen gaat me prima af. Als ik een rijsttafel voor dertig personen moet serveren, dan zal ik een week tevoren de groente voor de atjar in het zuur moeten zetten en tenminste een dag vooruit de kip in de marinade moeten laten zwemmen. Dat gaat prima, al zeg ik het zelf. Wat ik nu moet doen is tijd reserveren voor de verschillende activiteiten én mezelf ervan overtuigen dat ik me ook aan die planning moet houden.

Er is een wereld aan ‘apps’ die beweert me hierbij te helpen. Met redelijk goede moed begin ik er telkens aan. Proberen mijn plannen in deeltaken op te delen. Proberen te bedenken hoeveel tijd ik per deeltaak nodig heb. Proberen vast te stellen wanneer ik die deeltaak ga uitvoeren. Maar hoe deel ik ‘nadenken over de vraag wat ik met mijn leven wil?’ op? Hoe bereken ik hoeveel tijd me dat gaat kosten? En hoe verdedig ik ‘maandagmiddag van 14:00 tot 16:45 denken’ tegen iemand die maandagmiddag nou net een uitgelezen moment vindt voor een gesprek?

Dat vertelt zo’n app niet. En daarmee kun je ze vergelijken met ze een sleutelhaakje in de gang. Wie z’n sleutel bij binnenkomst netjes opbergt heeft het haakje niet nodig en wie z’n sleutel zomaar ergens neerlegt zal na een week of twee, als het nieuwtje eraf is, op een ochtend het haakje leeg vinden.

Vooralsnog houd ik het maar bij mijn oude systeem: een dag heeft 24 uur en ik zie wel waar het schip strandt. Het is het enige systeem dat ik langer dan twee weken vol kan houden.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
