De juiste mindset

Een van de meer bijzondere aspecten van het traject ‘Ernestine wordt ondernemer’ is dat ik me zo nu en dan dingen doe waarvan ik nooit gedacht had ze ooit te zullen doen. Had iemand mij een jaar geleden of zo voorspeld dat ik naar een Seminar ‘Start eigen bedrijf’ van de Kamer van Koophandel zou gaan, ik had ‘m glashard uitgelachen. In het gezin waar ik ben opgegroeid werd ondernemerschap in hetzelfde hokje geplaatst als sportbeoefening – niet per se voor excentriekelingen, maar toch, hoe zullen we ’t zeggen, niet voor ons. Cultuur en wetenschap konden je wel armlastig maken, tot een persoonlijk faillissement zou het toch niet snel komen, en het bijbehorende zittende leven kon allerlei onaangename kwalen tot gevolg hebben, maar een blessure hield je er toch niet aan over.

Gezien mijn kansen op de arbeidsmarkt zit er niet veel anders op dan kijken naar bedrijfsmogelijkheden – oorspronkelijk minder vanuit een intense drang van binnen dan van enige realiteitszin. Naarmate de datum dat ik echt werkloos ben nadert, begint er toch iets van urgentie in me op te borrelen. En toen iemand me vroeg of ik een Eenmanszaak ging beginnen of een BV (huh? BV Ernestine?) dacht ik er toch goed aan te doen mijn licht op te steken bij iemand die er verstand van heeft.

Nu wil het akelige geval dat zolang ik niet hoef, ik nooit iets definitief maak. Ik houd graag een slag om de arm, een optietje open hier of daar. Ik vond het een tikkeltje gênant om met een onaf plan en zonder bedrijfsnaam iemands kostbare tijd te claimen, zodat zo’n seminar een goed idee was. Dan zat ik tussen mensen met Echte Plannen en waarschijnlijk ook Echte Vragen. Veel veiliger.

Het was, moet ik zeggen, heel leerzaam en de optie BV is van tafel. Ik vermoed niet in het eerste jaar opeens een ton winst te maken, en volgens de deskundige was dat ongeveer het moment dat een BV een beter idee was dan een Eenmanszaak. Tenzij je wellicht enorme financiële risico’s liep, maar aangezien ik mijn investering niet veel hoger inschat dan een laptop, een website en een doosje paperclips verwacht ik dat dat wel meevalt.

Na de duidelijkheid (hoera!) kwam de fiscus om de hoek kijken. En de administratie. Waar je per jaar driehonderd uur voor uit moet trekken. Driehonderd! Daarin kun je heel wat leuke dingen doen. De sheet ‘meerjarenprognose’ had geen stimulerend effect op het bijna brandende ondernemersvuurtje. Ik vind een planning voor een week altijd al een moeizame opgave, laat staan voor een paar jaar, waar ik dan ook nog eens niet weet wie ik als klant zal hebben, óf ik een klant zal hebben zelfs. Gelukkig waren er ook meer opwekkende aspecten, zoals BTW-terugvrage en investeringsaftrek. De chaos in mijn hoofd was terug.

Na afloop van het Seminar stond ik in de lift met mensen die een andere cursus volgden en nu voor de lunch werden uitgelaten. Ze zagen op het bordje met de zalenverdeling dat ik uit de Kamer van Koophandel-bijeenkomst kwam en vroegen of ik veel geleerd had. Ja, had ik. En nu meteen verder aan het bedrijf? Ja. Of helemaal niet, zei ik.

Nee, zeiden de drie jongens die als ik het goed had een bijeenkomst ‘Connecting’ hadden bijgewoond, waarvan ik in elk geval geen idee had wat het voorstelde en de lift was zo snel beneden dat ik ook geen gelegenheid had het te vragen. Nee, natuurlijk moest ik doorgaan. Niet in paniek raken. Zorgen voor de juiste mindset en oprichten dat bedrijf.

Ze hadden natuurlijk gelijk.

Zodra ik thuis was heb ik me ingeschreven voor een nieuw seminar. Dit keer bij de belastingdienst: ‘Goede start met de belastingdienst’. Weten ze in elk geval dat ik mijn best doe ze te snappen…

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
