Een mens lijdt het meest…

Een paar maanden geleden raakte ik het sleuteltje kwijt van de fiets die in de Hilversumse stationsfietsenstalling geparkeerd stond. Op dat moment had ik heel andere dingen aan mijn hoofd dan een niet-functionele fiets en ach, voor het station-werkverkeer zette mijn werkgever toch ook een pendelbusje in, daarmee kwam ik er ook wel. De enkele keer dat ik ergens anders in Hilversum moest zijn huurde ik een OV-fiets en mopperde ik een beetje op mijn eigen lamlendigheid dit gewoon even te regelen. Hoe moeilijk kon het zijn?

Helaas, het stellen van die vraag alleen al was voor het mannetje op mijn schouder aanleiding om me te vertellen dat dat regelen een Heel Slecht Idee was. Ik had eerder al eens een Paarse-Krokodil-ervaring met de mannetjes van de fietsenstalling gehad, en mijn enthousiasme om dat te herhalen was gering. Ik ben dol op chaos, maar heb nogal een hekel aan gedoe.

En gedoe zou het worden, wist mijn mannetje. Als hij echt kwaad wilde stelde het me voor dat ik van diefstal beschuldigd zou worden. In mildere varianten leverde de vraag hoe ik mijn fiets kon bevrijden tenminste een lange rij ongeduldige mensen op.

Mijn eigen ‘doe niet zo suf’ wist datzelfde mannetje vakkundig weg te masseren door uit te leggen dat fiets in kwestie wegens een algeheel gebrek aan kwaliteit de moeite helemaal niet waard was. Dat busje was een stuk comfortabeler en de rijervaring was zelfs op een niet per se vooruit te branden OV-fiets aanzienlijk beter dan op het bijna-wrak dat ik twee jaar geleden uit Almere had geïmporteerd om nog eventjes in Hilversum dienst te doen. Geen noodzaak dus. Ik zou wel mal zijn om het risico op een afgang te nemen.

Elke keer als ik een fiets huurde keek ik even naar de mannetjes van de fietsenstalling. Zou ik? Zou ik vandaag? Neuu, zeurde het mannetje op mijn schouder dan, neuu, uitgerekend vandaag was het een heel slechte dag. Kijk maar hoe lang de rij, en kijk maar welke fietsenstallingmannetjes er zijn, en trouwens, jij krijgt ze er heus niet van overtuigd dat het jouw fiets is, die daar al aan het rek vast begint te groeien.

Vanmorgen had ik een bijeenkomst in Hilversum waar ik per OV-fiets heen was gegaan. Ergens tijdens het gesprek werd ik er vriendelijk op gewezen dat ik bepaalde dingen over mezelf ook niet kon denken. Zoiets, althans. Ik moet toegeven dat dat niet direct een nieuw thema in mijn bestaan is.

Terug in de fietsenstalling bedacht ik dat de gedachte waarvan mijn gesprekspartners vonden dat ik ‘m niet moet denken misschien iets te groot was om zo overboord te gooien, het was misschien beter om met iets kleiners te beginnen. Met de gedachte dat ik mijn fiets niet vrij zou krijgen, bijvoorbeeld. En het was leeg… En er werkte iemand die er tijdens mijn Paarse Krokodilmoment niet was. Dus vooruit. Terwijl hij mijn fiets uitcheckte zei ik dat ik feitelijk nog een fiets in de stalling had staan, maar dat ik het sleuteltje kwijt was.

Het mannetje op mijn schouder maakte bijkans een rondedansje toen de stallingsmeneer vroeg of ik geen tweede sleuteltje had. Zie je wel, juichte hij, daar gaan we al, hij denkt dat je dusdanig dom bent dat je niet zelf op het idee gekomen was. Dit wordt niets, dit wordt niets, dit wordt niets.

Als ik het kaartje nog had waarop stond dat ik betaald had voor een jaar stalling, zei het mannetje van de fietsenstalling, dan zou hij het slot wel losslijpen.

Kansloos, mekkerde mijn mannetje, al iets minder zeker van zijn zaak, kansloos, je bent immers altijd alles kwijt. Hij had een punt, alleen in dit geval niet.

Toen ging het snel. Nou ja, ik moest nog even mijn fiets zien te vinden, wat na een weekeind al een moeizame toestand is, dus nu ook voor enig oponthoud zorgde. Het doorslijpen van het slot kostte amper een halve minuut. Ik hoefde er ook nog eens niets voor te betalen…

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
