Schrijfles

In het kader van wat-moet-ik-met-mijn-leven-als-ik-niet-meer-werk-waar-ik-werk volg ik sinds vandaag een cursus schrijven. Ik heb een tijdje geaarzeld voor ik op de knop ‘aanmelden’ durfde te klikken. De cursus die zichzelf opleiding noemt beslaat anderhalf jaar en omvat allerlei lichtelijk dreigende en bij voorbaat demotiverende onderwerpen als personages en perspectief en dialogen, waar ik denk nooit mee te maken te krijgen. In mij borrelt geen grootse roman, geen meeslepend kort verhaal zelfs. Een eenvoudig blogschrijvertje heeft dat toch allemaal niet nodig, dacht ik. Vandaag startte mijn eerste module, Ontwikkel je eigen stijl. Elke module begint en eindigt met een groepsbijeenkomst, dus op naar Amsterdam, naar het heiligdom Querido, waar de cursus niets mee te maken heeft maar wel gegeven wordt. Je zou van puur ontzag geen letter meer durven schrijven.

Daar zit je dan, met elf anderen die evenmin precies weten waar ze aan begonnen zijn. Sommigen wel met een duidelijk doel, het schrijven van een familiegeschiedenis, bijvoorbeeld. Maar gelukkig ook mensen (vooruit, vrouwen) met een minstens zo vaag idee als ik heb.

Nóg enger dan deze blogjes de wereld in sturen is eigen tekstjes aan onbekenden voorlezen. Ook als het maar om elf mensen gaat, honderd woorden, een schoolopdracht. Zelfs als de docent vooraf al zegt dat het niet gaat om goed of slecht, maar om het zoeken naar een stijl die bij je past. Nu ben ik eigenwijs genoeg om te vinden dat ik al een stijl heb die bij mij past, simpelweg omdat het mijn stijl is, alleen volg ik daarvoor geen cursus.

De komende weken – wat heet, het komende anderhalf jaar – ga ik dus thuis allerlei opdrachten maken. Het kan maar zo dat daarvan iets doorsijpelt in een eventueel blogje. Geen zorgen, dan. Ik ben niet aan het proberen een ander mens te worden en ik experimenteer niet met geestverruimende middelen. Ik kijk alleen wat er gebeurt als ik me bewust ben van hoe ik schrijf en wat het effect is als ik een andere stijl uitprobeer.

 

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
