Mindful

Vermoedelijk heeft iedereen wel eens de behoefte om onder te duiken, weg van de dagelijkse realiteit en het wereldnieuws. Hoofd leegmaken. Resetten. Ik vind het een klusje om te vinden wat werkt. Mijn onrustige geest laat zich niet temmen door yoga en Tai Chi-achtigen. Ik heb het heus geprobeerd, maar waar mijn collega-cursisten na een les in uiterste staat van zen waren geraakt, ging ik ongeveer stuiterend naar huis. Misschien waren het nog niet eens de gebaren zelf. Ik kan me nog wel voorstellen dat een rustig herhaalde beweging enig weldadig effect kan hebben, alleen gaat dat per direct verloren als je die beweging ‘draag de tijger over de berg’ noemt. Of ‘herfstbriesje blaast de bladeren weg’.  Bij mij, dan.

Ik had dezelfde ervaring bij een geleide meditatie waar ik een keer lichtelijk per ongeluk in terechtkwam. Ik deed ernstig mijn best om mee te doen, echt waar. Ik voelde in gedachten aan een stadsmuur, liep (eitje) op blote voeten door het gras en vond de dauw weldadig aanvoelen, zoals me gezegd was. Maar toen ik vervolgens op datzelfde gras moest gaan zitten, toen bleef mijn aandacht tot akelig hangen bij dat natte gras in relatie tot mijn achterwerk en kreeg ik het vooral, gelukkig nog altijd virtueel, koud. Ik geloof niet dat dat echt de bedoeling was.

Heel, heel even heb ik geprobeerd om via huishoudelijke activiteiten in zo’n zenstaat te raken. Het schijnt te kunnen werken, afwassen en strijken en stofzuigen. Zeggen ze. Kansloos. Al was het maar omdat ik van de afwas een waterballet maak en zelfs een sneu stapeltje strijkgoed halverwege de strijd met de zwaartekracht verliest. En zennerig stofzuigen lukt misschien als niet allerlei onduidelijke dingen in de weg liggen, niet in mijn huishouden.

Wandelen werkte een tijdje, zo van station naar station, uitgezette routes waarbij ik van kaart naar tekst naar aanwijzingen in het veld keek om te zorgen dat mijn pad een vage relatie had met wat de bedoeling was. Tegenwoordig wandelt Echtgenoot vaak mee, en hij is een geboren padvinder, dus hoefde ik me niet meer over de te volgen route te bekommeren, wat betekende dat mijn hoofd weer allerlei andere rare dingen verzon.

De nieuwste variant is wol.  Als een overjarige en bovendien burgerlijke hippie haken en breien deed ik al lang, daar is de werkzaamheid inmiddels ook wel vanaf. Sinds een tijdje heb ik me op het complete proces gestort. Van schaap naar eindproduct. Althans, van geschoren schaapsvacht naar eindproduct. Het allereerste stapje zal ik geen schaap aandoen. Ik kan het aanbevelen. Vooral kaarden is een behoorlijk meditatieve bezigheid, merkte ik, met een wolk wol als resultaat. Omdat ik niet weet of het echt een idee met toekomst is om mijn hele huis te vullen met wolk, heb ik een volgende stap genomen: spinnen. Moet, zeggen zij die het weten kunnen, ook een soort automatische beweging kunnen worden.

Vooralsnog is vooral Poes over die ontwikkeling enthousiast. Ik ken mijn eigen onrust, ik vermoed dat ik binnen afzienbare tijd weer iets anders zoek, dus gebruik ik een spintol (á €10,-) en geen duur spinnenwiel. Een tol die aan een touwtje zweeft – daar kun je zelfs een bejaarde kat mee in beweging krijgen, ontdekte ik. Dat nu is qua mindful suboptimaal. Als Poes de spintol als draaimolen gebruikt breekt de draad nog vaker dan als ik zonder haar aanwezigheid aan het prutsen ben. Mijn poging een foto te maken van de combi Poes-spintol-draad-wol is jammerlijk mislukt. Gebrek aan handen.

Mijn hoop is er nu op gevestigd dat dit spelletje Poes eerder verveelt dan mij. Of op een lange, koude winter waar zij een semi-permanente winterslaap op de vloerverwarming.

Overigens heb ik ook weer geen idee wat ik met het eindresultaat moet doen. Maar voor dat dat een acuut probleem wordt ben ik als het goed is een aantal maanden zen verder.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
