De hangboeken

Hoewel ik een huis zonder boekenkasten eigenlijk geen echt huis vind, ben ik sinds enige tijd van de fysieke exemplaren overgestapt op digitale varianten. Logistieke noodzaak, zeg maar.

Een week of drie geleden dacht ik er net op tijd aan dat ik nog ergens een bolbon had. Mijn huis is een massagraf voor overleden cadeau- en kortingsbonnen, deze had ik nog net voor de randen van het graf opgevangen. En omgezet in een boek. Een E-book.

Met E-books is het net als met de OV-chipkaart, het kost even om alles zo in te stellen dat het een fluitje van een cent is, maar dan is het ook een fluitje van een cent. Bestellen, downloaden, lezen.

Helaas haperde het dit keer na de eerste stap, wat op zich een vrij jammer moment is. Wel betaald, geen boek, daar houdt de Nederlander niet van. Maar goed, er stond iets over een technisch probleem, en technische problemen willen wel eens na een paar uur gewoon opgelost zijn. Kwestie van geduld, dacht ik.

Na een dag geduld heb ik contact opgenomen met bol.com. Eerst met een virtuele medewerker, een variant van klantenservice die me altijd in recordtijd tot een grote hoogte van woede weet te brengen, aangezien zo’n robot op z’n allervriendelijkst elke vraag verkeerd begrijpt en alleen verwijst naar dingen die dusdanig duidelijk zijn dat ik er geen virtuele medewerker voor nodig heeft. “U heeft een vraag over de status van uw bestelling.” “Ja.” (Ik heb afgeleerd om te antwoorden met iets genuanceerds als ‘zo zou je het kunnen stellen’.) “U kunt de status van uw bestelling vinden onder het tabje bestelstatus.” “Daar staat dat de status van mijn bestelling onbekend is. Kunt u aangeven wanneer ik mijn boek wel kan downloaden?” “Heeft u een vraag over het downloaden van een boek?” Nou ja, van het ene kringetje in het andere. Toen mocht ik van Billie of Bollie of hoe de beste virtuele medewerker ook mag heten een mail sturen naar de klantenservice.

In eerste instantie kreeg ik ‘we sturen uw klacht door en geven binnen vijf werkdagen antwoord’-mails, waar ik na een werkdag of acht nog maar eens achteraan mailde, met een vergelijkbaar antwoord. Nog een herhaalmail later kwam een variant als antwoord. Sorry voor de overlast en het kwam een enkele keer voor dat een boek niet te downloaden was en de klacht werd nog eens doorgegeven en het bedrag dat ik voor mijn boek betaald had werd aan mijn tegoed toegevoegd. Het duurde even tot ik door had dat dat een extraatje was, ik dacht dat mijn bestelling geannuleerd zou worden en de cadeaubon waarmee ik begonnen was op het oude niveau zou worden teruggezet, maar Bol is guller dan dat.

Ik had toen dus virtueel de beschikking over de volledige cadeaubon én over het boek, dat nog steeds in mijn bestellijst naar mij stond te knipogen.

Gisteren heb ik het nieuwe tegoed voor een nieuwe bestelling aangesproken – overmoedig nu drie boeken in een keer. Met, jawel, opnieuw de bestelstatus ‘onbekend’. Mailtje naar de klantenservice, een telefoontje dat het soms even kon duren, en dat ik als het na acht uur wachten nog niet goed was gekomen, ik het moest melden.

Uiteraard was het na acht uur wachten niet goedgekomen. Nieuw mailtje naar de klantenservice, nieuw mailtje terug. Ja, vervelend, maar zou ik het vandaag na 14 uur nog eens willen proberen. Als het dan niet goed was gekomen, dan zou ik een cadeaubon krijgen ter waarde van de bestelling.

Vanzelfsprekend was de situatie om 14 uur onveranderd. Ik meldde dat aan de klantenservice. Leuk, schreef ik, dat mijn tegoed weer werd aangevuld. Alleen koop ik bij Bol alleen E-books. Dus kan ik wel opnieuw een E-book aanschaffen, maar is mijn vertrouwen dat dat wel te downloaden inmiddels lichtelijk geslonken.

Daar werd niet op gereageerd. Sorry voor het ongemak en we voegen het door u betaalde bedrag weer aan uw tegoed toe.

Heus, ik weet dat de klantenservice het ook niet helpen kan. En ik ben ervan overtuigd dat de technisch onderlegden hun uiterste best doen om het probleem op te lossen – of het moest toch al de bedoeling zijn de hele e-book-poot af te stoten. Maar ik zou het wel bijzonder waarderen als er snel een einde kwam aan de Tantaluskwelling van vier verse boeken waar ik niet bij kan.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Oeps: Twitter reageert niet. Wacht svp een paar minuten en ververs deze pagina.

Alle berichten
