Afvalpolitie

De laatste weken krijgen wij vaker dan gewoon post van de gemeente. Ik durf de stelling aan dat dat meestal slecht nieuws betekent. Dat wegens een evenement de halve wijk gedurende een dag of wat wordt afgesloten, zodat je kruip-door-sluip-door-weggetjes moet zoeken om ergens te komen, bijvoorbeeld. Of dat de bouw van een fietsbrug wegens faillissement van een aannemer voor onbepaalde tijd stilligt. Dat soort communicatie, die over het algemeen als goed nieuws wordt gebracht.

Dit keer heeft de gemeente gedacht er goed aan te doen ons op te voeden. Op het gebied van afvalscheiding, om precies te zijn, en daar wil ze ons bij ‘helpen’.

Sympathiek, hoor, dat helpen.

Wegens de grote hulpvaardigheid van dezelfde gemeente hebben wij drie levensgrote containers in onze niet al te grote voortuin staan. (Volgens een ander schrijven van de gemeente is het onze eigen schuld als iemand inbreekt door op die containers te klimmen, we moeten ze binnen zetten. Drie van die bakbeesten passen niet in onze schuur.) Drie containers, dus. Eentje voor papier, eentje voor plastic en eentje die half gft lust en voor de andere helft alles.

Het gaat de gemeente om dat ‘alles’, officieel bekend onder de naam ‘restafval’. ‘Alles’ zou volgens de gemeente ‘niets’ moeten zijn. Bijna niets, in elk geval. Als het aan de gemeente ligt verzamelen we in die restafvalbak niet meer dan 1 kilo per persoon per week. Een mooi streven, natuurlijk, zo min mogelijk afval produceren. En daar gaat de gemeente ons dus bij helpen.

Ik vind dat ingewikkeld. In mijn beleving kan iemand mij helpen om iets waar ik naar streef te bereiken en kan omgekeerd mij gevraagd worden om het streven van een ander te realiseren. Maar mij helpen om jouw doel te behalen, dat wil er bij mij niet zo in.

Die hulp bestaat vervolgens uit gele en rode kaarten die aan mijn dubbele bak gehangen kunnen worden als ik iets niet goed gedaan heb met het afvalscheiden. Twee gele kaarten leveren een rode op en bij een rode wordt mijn bak niet geleegd. Dan moet ik contact opnemen met een afvaladviseur die ‘samen met mij gaat onderzoeken waar het mis is gegaan bij het afvalscheiden’.

Om de administratie te vereenvoudigen moest ik ook een sticker op de bak plakken. Daarmee zou ook ‘misbruik dan wel oneigenlijk gebruik van de afvalbak’ beperkt moeten worden. Kan iemand me uitleggen wat misbruik van een afvalcontainer betekent? Dat ik ‘m gebruik als plantenbak of in het weekeinde inzet om mijn golfslagdingen te vervoeren? En hoe denkt de gemeente dat door een sticker te voorkomen? Van dat soort vragen kan ik wakker liggen.

Het stickerplakken zelf was voorzien van een handleiding die het ergste doet vrezen voor de intelligentie van de gemiddelde Almeerder, maar als je het toch niet snapt (zie tekening, let ook op de plek van de wielen!) kun je met zo’n afvaladviseur contact opnemen. Het lijkt me een fascinerende baan.

Nu kan ik de gemeente natuurlijk ook vooraf wel vertellen waar het mis zal gaan met afvalscheiding. Wij hebben niet in elke ruimte waar wel eens afval ontstaat vier prullenbakken staan. Dus het wil wel eens gebeuren dat een kartonnen doosje, een lege tube en een scheermesje (ik zeg: badkamer) in één prullenbak terechtkomen. En, heel gek misschien, ik ga dan niet beneden alle afzonderlijke ingrediënten uit de bak halen en over de diverse containers verdelen.

Ik vraag me af hoelang het gaat duren tot er een vrolijk gekleurde kaart aan mijn bak wappert. En of die dan bij het oud papier of het plastic moet. Dat misschien nog wel meer.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
