Alles moet weg

Mijn bedrijf is gefuseerd met een ander bedrijf. We bewonen twee verdiepingen van hetzelfde pand – de eerste en de derde. Dat is niet zo heel handig en vanaf volgend jaar moeten we op twee en drie gehuisvest zijn. Maar om nou te zorgen dat niet alles bij het oude blijft – dat dus het ene bedrijf op drie blijft zitten en het bedrijf dat op een zat in z’n geheel naar twee verhuist, is er tegelijk een verbouwing gepland. Wij gaan allemaal over naar een nieuw kantoorconcept.

Prachtige tekeningen zien we voorbijkomen, mooie impressies van hoe het allemaal zal worden. Uitgekiende kleurcombinaties, per vleugel verschillend, loungeruimtes, speciale belplekken, het ziet er aanlokkelijk uit. Belangrijk punt is ook dat niemand meer een eigen bureau heeft. In de gangen hangen dreigende posters over ‘clean desk policy’. Wie weet hoe ik mijn bureau volgebouwd heb met stapels papier, een paar Mariabeeldjes, losse paperclips en koffiekoppen begrijpt dat ik dat ernstig betreur. Ik hoor tot het mensensoort dat een leeg bureau geestdodend vindt – hoe voller het is, des te beter werk ik. Maar ik weet dat dat een zeldzame ondersoort is, waar in iets dat een concept heet geen rekening mee gehouden kan worden.

Wegens het grote breken moet mijn afdeling twee keer verhuizen. Woensdag gaan we voor de eerste keer, en zoals alles waar ik geen zin in heb, drong dat pas vanmorgen tot me door. Nou ja, in het verhuizen heb ik wel zin, in de noodzakelijke voorbereidingen niet.

We verhuizen wel vaker intern. Dat gooi ik met een ferme zwiep alles wat op mijn bureau staat in een verhuisdoos (met Maria doe ik iets voorzichtiger) om die doos dan op de nieuwe plaats weer op m’n bureau leeg te kieperen. Een ideale, zeer aanbevelenswaardige methode, al zeg ik het zelf. Daarnaast sleep ik twee ladenblokken achter me aan. Bij de laatste verhuizing mocht het er maar een zijn, maar ik heb met een kennelijk overtuigend gezicht uitgelegd dat ik er noodzakelijkerwijs twee nodig had. Bij dat clean desk hoort ook: geen ladenblok.

Ergens tussen nu en de volgende verhuizing moet ik dus de inhoud van twee ladenblokken plus alles wat op mijn bureau ligt weg zien te werken. Goed, we krijgen wel een locker, maar daar kan ik toch moeilijk Maria, nijntje, een paard met memopapiertjes en een compleet servies in opslaan.

Ik dacht het gefaseerd te doen. Deze verhuizing moet één zo’n blok leeg. Ik ben er voortvarend aan begonnen, en ja, het is leeg. Ik heb een paar kilo papier weggegooid – plannen die nooit uitgevoerd zullen worden, of die al lang uitgevoerd zijn, handleidingen van programma’s die we niet meer gebruiken en allerlei andere teksten die ik ooit nodig had en waarvan ik toen ik ze opborg ook niet kon voorstellen dat ik ze ooit niet nodig zou hebben.

Maar om nou te zeggen dat het opruimt… Mijn bureau oogt minstens even chaotisch als altijd, alleen wist ik vanmorgen precies waar de papieren lagen die ik deze weken nodig heb en heb ik nu stapels waarvan ik geen idee heb wat er inzit. Het zou me niet erg verrassen als ik in een moment van onoplettendheid de nuttige paperassen in de container blijk te hebben gekieperd en morgen me dus buig over dromen van vijf jaar geleden.

Over een paar maanden moet het nog een keer. Ik heb nog even overwogen om alles wat niet met werk te maken heeft meteen maar mee naar huis te nemen. Ik heb ervan afgezien. Dat ik over een half jaar naar een leeg werkblad zit te kijken is al ingewikkeld genoeg, qua idee. Nu gaan nijn en Maria en de volstrekt willekeurige frutsels aan mijn bureaulamp met me mee. Gewoon. Omdat het nog kan.

Geplaatst in huis en tuin
One comment on “Alles moet weg
  1. Ellie Schmitz schreef:

    Mooi geschreven, beeldend ook! Met plezier gelezen!

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
