De Gouden Eeuw

20140511-210155.jpgObjectief gezien is het niet de meest voor de hand liggende besteding van een kille, regenachtige dag: twee uur in de trein zitten (en terug ook nog eens) op weg naar een themamarkt. Ik had bovendien een heleboel veel nuttiger dingen kunnen doen, zoals het banen van een route richting het balkon, opdat komende vrijdag daar iemand met dakdekkersspul doorheen kan zonder dat bij elke stap die hij doet er iets naar beneden kiepert.

Maar goed, op een dag in de winter, toen het nog waarschijnlijk was dat halverwege mei het aangenaam zacht lenteweer zou zijn, heb ik de themamarkt in mijn agenda gezet en aangezien ik me vrij zelden afvraag hoe voor de hand liggend dan wel zinnig mijn activiteiten zijn, trotseerde ik de regen en ging ik naar Harlingen.

Gelukkig is Harlingen een van de weinige plaatsjes die ook in de regen nog enige charme hebben – in grote delen van het land (ja, ja, inclusief stukken van Almere) heb je tenminste zon nodig om je voor te stellen dat het eventueel denkbaar zou kunnen zijn dat je, mits vanuit de juiste hoek bekeken, hier iets aantrekkelijks zou kunnen vinden. Harlingen heeft een redelijke combinatie van schattige huisjes en gewone bedrijvigheid – in sommige andere stadjes met schattige huisjes zijn die allemaal overgenomen door galeries en pottenbakkers en edelsmeden, waar op zichzelf niets mis mee is, maar wat toch niet het idee geeft dat de gemiddelde inwoner van stadje in kwestie er dagelijks boodschappen doet.

Harlingen heeft een museum, het Hannemahuis, wat niet alleen omdat een vriendin van mij er werkt en omwille van de prachtige beuk (meen ik) in de achtertuin de moeite van het bezoeken waard is. In dat museum is op dit moment een rondreizende tentoonstellingen met etsen van Rembrandt neergestreken, en in dat kader was er een markt met als thema De Gouden Eeuw georganiseerd.

Omdat ik er toch was ben ik met de tentoonstelling begonnen, die, heel hip, geen zaalteksten had. Die moest je op een tablet opzoeken. Nu moet ik toegeven dat ik na het zesde zelfportret wel ongeveer denk te weten hoe Rembrandt zichzelf zag, maar drukken op knopjes en scannen van etsen houdt je toch bezig. Je maakte ondertussen je eigen museumcollectie, inclusief, als je dat wilde, een portret van jezelf met Rembrandtkrullen – een gemoderniseerde variant van de hoofd-door-gat-methode waarbij je jezelf als Volendammer kon laten vereeuwigen.

Ik vermoed dat deze moderne ets ook in de verzameling zit, die ik mezelf aan het eind van de tentoonstelling toe heb gemaild. Die kun je echter alleen via een gewone pc bekijken, wat ik opmerkelijk vind voor een tabletgestuurde rondleiding, maar vooruit. In elk geval ben ik te lui om de pc aan te zetten en te onderzoeken of m’n eventuele Rembrandtselfie uit de collectie te vissen is.

Het was inmiddels niet opgehouden te regenen, en het Gouden Eeuwmarktje was daardoor ietwat minder vrolijk van aard dan de bedoeling was. Bibberende ambachtslieden sneden been of hout, prepareerden dierenhuid, besloegen de hoeven van een kleumend paard of rookten paling. Alleen een kraampje van een restaurant had iets fleurigs – daar kon je hapjes proeven die met onkruid gemaakt waren, er stond een pot soep te pruttelen en er werd kruidenthee geschonken.

Veel publiek was er niet, kennelijk was een aantal standhouders ook weggebleven, want ergens stond een plukje schapen eenzaam te verregenen, zonder buren links of rechts. Het had alles in zich om heel treurig te worden, maar dat viel toch wel mee. De standhouders hielden de moed erin, de winkeliers die hun winkels open hadden gesteld hadden te doen met de standhouders maar maakten zich niet druk over tegenvallende omzet. Kennelijk een positief ingesteld volkje, daar in het noorden.

En de ganzen. Die gakten opgewekt door de regen, alsof er geen betere dag te bedenken was om door Harlingen te lopen dan uitgerekend vandaag.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
