Behulpzame systemen

Die NS-kaart, dus…

Sinds een tijdje zijn de poortjes die op mijn Almeerse station de toegang tot het perron zouden kunnen versperren, daadwerkelijk dicht. Dat wil zeggen, tijdens de spits. En gelukkig staat er een NS-meneer of -mevrouw naast om mensen met een foute kaart binnen te laten, ik vrees dat er anders opstand zou komen.

Met mijn huidige kaart krijg ik de poortjes netjes open, en ik neem aan dat ik ook overmorgen gewoon door kan lopen. Maar over die nieuwe kaart had ik nog wel een vraag: moest ik eigenlijk in- en uitchecken, of was poortjes openen de handeling waar het om ging?

De NS-mevrouw die zich aan de perronkant van het poortje stond te vervelen – het aantal mensen dat om zeven uur ’s ochtends Almere in wil is gering – had geen idee. Of liever, ze begon me uit te leggen dat ik moest inchecken om dat poortje te openen. Ja, zo snugger was ik ook wel. De vraag anders gesteld: moest ik op mijn aankomststation met opengestelde poortjes ook uitchecken?

Ja, dat moest. Net zoals dat met mijn huidige kaart moest. Dat was raar, want met mijn huidige kaart hoefde dat niet, die wordt door een conducteur ook nooit gescand, ik zwaai ‘m een beetje in zijn of haar richting, aan de buitenkant is te zien dat het mijn abonnement is en wat het inhoudt. Ze wilde de hulp van een hopelijk beter geïnformeerde collega inroepen. Ik zag daar weinig heil in en, dat is zo aardig op een station, de smoes dat je een trein moet halen is slecht te ontkrachten. Het was dit keer nog waar ook.

Ik heb de discussie vervolgens via Twitter met de verder onvolprezen online hulpdienst van de NS gevoerd. Ja, zeiden ze ook daar, met een Altijd Vrij abonnement moest je in- en uitchecken. Het zou misschien even wennen zijn, zeiden ze, maar het kwam vast goed. Nu twijfel ik daar ook niet aan – in tram en bus lukt het me ook, dus waarom in de trein niet? Ik vond het alleen nogal raar. Mijn abonnement, zei ik, hield toch in dat ik altijd op alle NS-lijnen mocht reizen? Dat staat toch op de kaart? Wat voegt een incheck dan nog toe? Nou, zonder was mijn kaart niet geldig. Ik heb nog even geprobeerd om uit te leggen dat ik dat redelijk merkwaardig vind – ik betaal ruim driehonderd euro per maand om van alle treinen gebruik te mogen maken, en dan is het nog niet goed genoeg? Toen was de helpdesk uitgepraat.

Nou ja, ze waren intussen ook aan het reageren op klachten over slecht schoongemaakte treinen en ik begrijp dat dat voorrang had boven iets uitleggen aan iemand die het ook helemaal niet wilde begrijpen. Ik ben namelijk heus een braaf burger die zich ook best aan regels wil houden, alleen het wel buitengewoon op prijs stelt als die regels enigszins op logica zijn gebaseerd.

Omdat ik er nog niet helemaal genoeg van had heb ik vandaag geprobeerd in te stellen dat ik bij eventuele vertraging zonder formulieren in te vullen geld terug zou kunnen claimen. Dat zou je op een Mijn NS-account kunnen regelen. Het leek me een simpele zaak: ik heb een OV-chipkaart waarvan het nummer bij de NS bekend is en daar staat een abonnement op dat zij ook kennen. Maar nee, dat moet dan weer geactiveerd worden met een nummer dat je eerst op moet vragen. Prima, doe ik dat. Melding: mijn mailadres is niet het adres dat bij de NS bekend is. Dat is raar, want in de rechtsbovenhoek stond dat ik ermee in was gelogd en ook alle mailcorrespondentie over mijn abonnement verliep via dat adres. Maar vooruit, ik wilde het ook wel met mijn werkmailadres proberen – daar was het account ooit mee aangemaakt. Werkte ook niet.

Toen heb ik iets gedaan wat bij voorbaat kansloos was: de online robothulp ingeschakeld. Dat leverde de volgende conversatie op. Waarin EVA de NS is en ik U.

Waarmee kan ik u van dienst zijn?
EVA zegt:Hieronder kunt u uw vraag formuleren.
U zegt:Ik probeer mijn OV-chipkaart aan mijn NS-account te koppelen. Maar het mailadres dat ik gebruik wordt niet geaccepteerd.
EVA zegt:NS maakt geen gebruik van een algemeen e-mailadres, maar u kunt via mij een e-mailbericht achterlaten voor NS Klantenservice. Wilt u dat?
U zegt:Nee. Ik heb het over het koppelen van een OV-chipkaart aan een NS-account
EVA zegt:Dan stop ik met het opstellen van een bericht, uiteraard kunt u ons altijd bellen. Mijn collega’s zijn op dit moment telefonisch bereikbaar via 0900 – 20 21 163 (€ 0,10 per minuut). U kunt ook een reactie achterlaten op het NS Serviceforum. Is er nog iets anders waarmee ik u van dienst kan zijn?
U zegt:Wellicht kunt u me uitleggen hoe ik een OV-chipkaart aan een NS-account kan koppelen
EVA zegt:U wilt een OV-chipkaart toevoegen aan uw Mijn NS account, klopt dat?
U zegt:Ja, dat klopt
EVA zegt:Reist u met een NS-abonnement?
U zegt:Ja
EVA zegt:Over welk abonnement heeft u het precies?
U zegt:Altijd Vrij
EVA zegt:U kunt uw OV-chipkaart alleen koppelen aan uw persoonlijke account wanneer u Reizen op Saldo (of reizen op rekening) heeft aangevraagd en geactiveerd. Vervolgens kunt u inloggen op Mijn NSen klikken op ‘OV-chipkaart koppelen’ om een kaartservicecode aan te vragen. Wij sturen de kaartservicecode naar uw e-mailadres. Met de kaartservicecode gaat u naar de NS-kaartautomaat of een ander ophaalpunt om de code te activeren via ‘Ophalen bestellingen’.
EVA zegt: Kan ik u nog ergens anders mee van dienst zijn?
U zegt:Dus kan ik via Mijn NS geen geld terug vragen bij vertraging met een Altijd Vrij-abonnement?
EVA zegt:Wilt u weten of u online geld terug bij vertraging kunt aanvragen?
U zegt:Ja, ik wil weten of ik met een Altijd Vrij abonnement geld terug kan vragen bij vertraging
EVA zegt:Beschikt u over een Mijn NS-account?
U zegt:Ja, ik heb een Mijn NS-account en een Altijd Vrij abonnement op een persoonlijke OV-chipkaart
EVA zegt:Checkt u in en uit met uw OV-chipkaart bij NS? Dan kan u via ‘Mijn Reishistorie’ in Mijn NS een claim indienen voor Geld Terug bij Vertraging. Log in via Mijn NS-account. Let op: reist u met een OV-, NS-, of Jaartrajectabonnement dan kan u alleen uw claim indienen via de knop ‘Mijn producten’.
EVA zegt: Is er nog iets anders waarmee ik u van dienst kan zijn?

Wie nu denkt: eind goed, al goed, en wat zeurt ze eigenlijk, heeft buiten de NS-site gerekend. Ik heb de knop ‘Mijn producten’ aangeklikt en vond daar onder mijn product de mogelijkheid om mijn reishistorie in te zien (nota bene: ik heb die termen niet bedacht, na een aantal dagen NS-discussies ga je ze gebruiken alsof ze heel gewoon zijn). En toen kwam ik weer in hetzelfde scherm dat me eerder al weigerde te herkennen.

Ik geef het voorlopig op. Ik ga zoet in- en uitchecken al begrijp ik niet waarom. Ik zal netjes een formulier opsturen als mijn trein te veel vertraging heeft en probeer me vooral helemaal niets meer af te vragen. Ook niet waarom de NS nog wil dat ik aangeef wanneer ik met vertraging op mijn eindbestemming kom als ze weten in welke trein ik wanneer zit. Sommige dingen zijn te ingewikkeld voor mijn eenvoudige denkraam, het is goed om zo nu en dan met de neus op de feiten gedrukt te worden.

Geplaatst in huis en tuin

Plaats een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten