Schaapje, schaapje…

Gisteren was ik bij de opening van de Almeerse Wolunie en de eerste workshop die daar werd georganiseerd.

Intermezzo
Iemand zou nu kunnen roepen: “Hé, jij was toch veganist, dan ben je toch tegen wol?”
Nee, ik ben geen veganist, ik eet veganistisch. Ik zou graag zeggen dat ik plantaardig at, maar dat is weer een heel andere geloofsovertuiging, waar gojibessen en tarwegras hoofdrollen spelen, daar ben ik ook niet van. Ik eet veganistisch, worstel met de kwestie leer of geen leer en vind wol, mits diervriendelijk geproduceerd, in orde. Al is het maar opportunistisch of hypocriet omdat ik breien met natuurlijke materialen prettiger vind dan met welke synthetische vezel dan ook.

20140413-203907.jpgTerug naar de Almeerse Wolunie. In een Almeers buitengebied graast een kudde schapen. Elk jaar worden die van hun winterjas ontdaan en elk jaar werd er niets met de vachten gedaan. Da’s natuurlijk zonde. Daarom is de Almeerse Wolunie opgericht. De bedoeling is dat van de wol bijzondere producten gemaakt worden, die verkocht kunnen worden. Elk jaar – zo is de bedoeling – wordt een kunstenaar gevraagd een ontwerp te maken. Dat wordt dan door de leden geproduceerd. Althans, zo ongeveer heb ik het begrepen. Gisteren werd het ontwerp van dit jaar, een vilten lampenkapje, gepresenteerd. Dat klinkt suffer dan het eruit zag – een soort wikkel die half om een lamp gaat, een combinatie van industrieel design en huisvlijt. Het fotootje doet het ontwerp geen recht, het geeft wel een idee. Hoop ik.

Nu moet er nog wel het een en ander gebeuren voor een schaap een lampenkapje is. Stap een, het scheren, was gelukkig geen onderdeel van een workshop. Anders had ik me, wegens mijn eigen eis van diervriendelijkheid, acuut moeten terugtrekken. Of een schaap staat te juichen van plezier als-ie door een bekwame scheerder onderhanden wordt genomen betwijfel ik, maar dan gaat dusdanig snel dat ik aanneem dat schaap in kwestie er geen langdurige trauma’s aan over zal houden. Als ik het zou moeten doen vrees ik dat er een schapenfluisteraar aan te pas zou moeten komen om het dier te helpen weer enig vertrouwen in de mensheid te krijgen.

Gisteren, dus, kregen we een schapenvacht te behandelen. Per vier workshopdeelnemers een vacht. De bedoeling was dat we die over een rooster uitspreiden, min of meer in de vorm van een schaap. Omdat de vacht samenhangend was, zou dat moeten kunnen, zei de docente. Ik denk dat ik van de zomer op zoek ga naar de schaapskudde in het Kromslootpark om ‘ons’ schaap te zoeken. Het is te herkennen aan een ongebruikelijk kubistisch postuur. Waarom zijn dingen die zo logisch klinken in de uitvoering zo ingewikkeld?

Het gaf niet erg, zei de docente, we konden toch de vieze buitenranden wel traceren en die maar vast weghalen. Die kon je voor de rest van het proces niet gebruiken. Uiteindelijk hadden we dus een min of meer van ongerechtigheden ontdane vierkante schapenjas.

De volgende stap is het wassen van de wol. Dat moeten we thuis doen. Ik heb nu dus een kwart vacht hier, plus instructies, in drie varianten. Optie een en twee waren een dag weken in water met zout of wolwasmiddel, de derde, veruit aanbevolen, vereiste een emmer sloot- of regenwater, een emmer met een deksel en ruim anderhalve week dat elke dag die emmer een half uurtje open moest om zuurstof toe te laten. Dat gaat ‘m niet worden. Theoretisch zou ik een emmertje water uit de vaart vijftig meter verderop kunnen tappen, theoretisch zou ik eraan kunnen denken dat elke dag zuurstof te geven, maar in de praktijk zie ik dat er niet van komen.

Wolwasmiddel heb ik wel, zout ook. Nu alleen nog een emmer met deksel opduiken. Ik vermoed dat het verre de voorkeur van Echtgenoot heeft als ik dit experiment buiten uitoefen – hij vindt nat schaap niet erg aantrekkelijk ruiken – en ik vermoed ook dat een open emmer grote aantrekkingskracht uit zal oefenen op vogels die met nestjes bezig zijn. Hoe ik die wol dan weer droog krijg na een bad van een dag, dat vraag ik me nog maar niet af. Een stapje tegelijk…

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
