Van de drup in de kou

Hoewel opruimen in mijn vocabulaire over het algemeen betekent: oppakken, bedenken dat ik eigenlijk geen betere plaats weet dan op de vensterbank/in de fruitschaal/op de stapel ongeregeld en terugleggen, en in het beste geval van de vensterbank naar de fruitschaal verplaatsen, bedacht ik gisterenavond dat een rondslingerend Stanleymes toch beter in de gereedschapskist kon liggen dan tussen ui en knoflook. Ik heb ook zo mijn momenten, blijkt maar weer.

Gereedschap is een van de zeldzame genres voorwerp die een vaste woon- en verblijfplaats hebben, hoewel ook zij bij voorkeur een zwervend bestaan leiden en er dus eigenlijk geen directe aanleiding was voor deze actie. Hoe dat zij, ik reisde af naar ons inpandige schuurtje. Daar viel het me op dat de buitendeur aan de binnenkant nat was. Buiten nat, vooruit, maar binnen, het beviel me niet. Enige nadere inspectie leerde dat ook een aantal verwarmingsbuizen nat was. Aan de buitenkant. Daar heb ik het dan weer liever andersom, het is ook nooit goed.

Wat me heel in het bijzonder niet beviel, was dat de druilende verwarmingsbuizen zich in de meterkast bevonden. Daar kwam niet alleen heet water het huis binnen, maar ook elektriciteit en internet en telefoon en aan het aantal imponerende kastjes te zien nog andere eerste levensbehoeften, waarvan ik geen idee had.

Bij lekkende buizen denk ik aan een legendarische Engelse loodgieter, die als mijn Moeder hem belde bij lekkage altijd voorstelde er eerst maar een stukje leukoplast omheen te doen. Als de wedstrijd waar hij naar zat te kijken -rugby, meen ik me te herinneren – tot een einde was gekomen, verving hij het pleistertje door iets degelijkers. Lekkende buizen in de meterkast vond ik een fenomeen dat wellicht iets minder luchthartig bekeken diende te worden. Ik had trouwens ook geen idee waar de leukoplast zou kunnen zijn.

Persoonlijk maakte ik me op voor een nacht met een vluchtkoffer in mijn hand bij de voordeur zitten, wachtend op de dreigende kortsluiting, die, uiteraard, in mijn verbeelding direct ons huis in vuur en vlam zette. Ik had bij wijze van spreken preventief de brandweer kunnen bellen.

Echtgenoot belde, wat natuurlijk aanzienlijk praktischer was, een loodgieter. Die heeft vervolgens om elf uur ’s avonds de buizen losgekoppeld en de verwarming leeg laten lopen. Vandaag heeft hij de lekkende buizen vervangen – heel sjieke, met een isolerend jasje om, wat sneu is voor d meterkast, die krijgt het nu een stuk kouder.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
