Op zoek naar een paspoort

Van de gemeente kreeg ik, heel attent, een brief dat mijn paspoort dringend aan vervanging toe was. Om de burger terwille te zijn, wil mijn gemeente graag dat je een afspraak maakt. Hét wachten tot jouw nummer wordt afgeroepen is daarmee voorbij. Gelukkig maar. Sinds je niet meer gewoon, net als bij de slager, een getal toegewezen krijgt, maar een combinatie met een letter, werd het een uiterst frustrerende toestand. Ik bedoel, er waren altijd al tien C’s bij de balie geweest voordat D een stapje verder was. Tenzij je C had, uiteraard, dan was het precies andersom.

Zodra ik de afspraak gemaakt had, heb ik me verdiept in de kleine lettertjes van het paspoortaanvraagwezen. Burgerservicenummer mee, oud paspoort mee, tenzij het gestolen was, een print van de bevestigingsmail (huh, dit was toch digitaal?), een recente pasfoto…

Tja, wat is recent? Ik vond dat de pasfoto’s van een paar jaar geleden nog een treffende gelijkenis met mijzelf vertoonden. Wat extra rimpeltjes en grijze haren zag je nauwelijks op zo’n minimaat. Maar braaf als ik ben heb ik nieuwe laten maken.

Met de hele papierwinkel ben ik vanmorgen naar het stadhuis gegaan. Ik was keurig op tijd – bij meer dan tien minuten te vroeg kon ik mijn aanwezigheid niet bij een informatiezuil kenbaar maken, en staan wachten tot een zuil mij wil kennen, dat is me te dol.

Het ging te goed, eigenlijk. Om mijn wereldbeeld weer te herstellen zei de dienstdoende ambtenaar dat mijn vers geschoten pasfoto’s niet deugden. Ik had een bril op. Ja, zei ik, dat klopt. Kijkt u maar, ik heb een bril op. Zonder zou ik amper zien of u achter de balie zat, dus u kunt er zeker ban zijn dat ik altijd een bril op heb. Tenzij ik in bed lig. Dus, waar zit het probleem? Volgens de ambtenaar kon je mijn ogen niet goed zien. Ik vond van wel, maar in discussie gaan met iemand die de regels ook niet heeft bedacht leek me tamelijk zinloos.

Als ik nu meteen andere, brilloze foto’s liet maken, kon ik dan terugkomen, probeerde ik. De ambtenaar, ook de beroerdste niet, vond van wel, als ik er maar binnen een kwartier weer was. Leek me te doen, zover was de pasfotowinkel niet en zolang duurde zo’n foto maken ook weer niet.

Helaas. Toen ik bij de fotozaak kwam, was er al iemand in het pasfotohokje. Vier iemanden, eigenlijk. De fotograaf, twee ouders en een baby. Zo klein dat hij nog niet kon zitten, hetgeen voor pasfoto’s nogal onhandig is. Zichtbaar steunen mag ook niet, volgens de regelgeving. Arme baby moest ook zijn hoofd rechthouden en zijn mond dicht en zijn ogen open, en dat allemaal tegelijk. Dat was te veel voor het arme kind, en de fotograaf maakte foto na foto na foto en keurde foto na foto na foto af.

De ouders en de fotograaf zijn zeker een kwartier beziggeweest om een mogelijk de autoriteiten aanvaardbare variant te maken. Toen ik er was, dan, ik heb geen idee hoe lang ze al aan het fotograferen waren. Er zit iets merkwaardigs in. Mijn foto moet zonodig recent zijn, zodat, neem ik aan, een douanier me kan herkennen. Dat je een kind van vier herkent op basis van een babyfoon lijkt me nogal onwaarschijnlijk, en als dat wel zo is, zou je dan een volwassene niet herkennen van een iets oudere foto?

In elk geval beschik ik nu over een foto van een stuurs kijkende vrouw zonder bril, met haar haren strikt achter haar oren en haar hoofd recht. Zo zie je me in het dagelijks leven dus nooit.

En de informatiezuil in het stadhuis, waar ik me van de ambtenaar opnieuw moest melden, die wilde me ook al niet meer kennen. Ik probeer het over twee weken nog maar eens.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
