Reorganisatie

Vandaag maakte de directie van het bedrijf waar ik werk, bekend hoe de nabije toekomst er uit zal gaan zien. We gaan fuseren met een vergelijkbaar bedrijf, zo vergelijkbaar dat zo’n beetje alle afdelingen bij ons ook bij hen aanwezig zijn. Ook functies komen dubbel voor, en in tijden van enorme bezuinigingen betekent dat al snel dat een van de twee medewerkers die nu die functie vervullen, verdwijnen moet.

Het was, vanzelfsprekend, geen verrassing; noch de fusie, noch de bezuiniging. En toch…

’s Ochtends kregen we algemene informatie, daarna kreeg elke afdeling te horen wat de consequenties daar waren – soms heel groot. Maar niemand weet zeker wat het voor hem of haar persoonlijk betekent. Die fase komt pas tegen de zomer, dat op individuele basis duidelijk is of je al dan niet blijven kunt.

Mijn manager vertelde meteen na het directiepraatje aan ons hoe wij verder zouden gaan. Dus kwam ik ’s middags, op zoek naar collega’s met wie ik iets wilde bespreken, telkens in ruimtes waar het stil was, waar met ernstige gezichten geluisterd werd naar de invulling van de bezuiniging aldaar. Dan deed ik de deur maar weer stilletjes dicht. Hier was ik niet gewenst.

Niet alle afdelingen hebben in gelijke mate met de reorganisatie te maken. Maar het betreft een zo groot deel van het bedrijf dat echt niemand eromheen kan.

Ik weet dat het moet, voor de toekomst van het bedrijf. Maar ik zie er tegenop, tegen de periode dat mensen daadwerkelijk te horen krijgen dat ze weg moeten, naar de tijd dat er steeds meer mensen vast zullen gaan en afdelingen leeglopen. En tegen de tijd daarna, als het vergelijkbare bedrijf en wij samen een nieuw bedrijf vormen, aangenomen dat ik blijven mag.

Niet omdat ik denk dat de collega’s van dat andere bedrijf nare mensen zijn, of zo. Ik verwacht dat ze precies even aardig en professioneel en gemotiveerd zijn als wij. Maar elke keer dat een medewerker vertrekt of er eentje bijkomt, moet een afdeling, een bedrijf, een nieuw evenwicht vinden. Hoeveel meer moet je zoeken naar je balans als het om een halve afdeling gaat? Hoe lang zal het duren voor het nieuwe bedrijf het mijne is?

Geplaatst in huis en tuin
2 comments on “Reorganisatie
  1. breieninpeking schreef:

    Ik wens je veel sterkte, het wordt zeker lastig.

  2. Willem H. Nieuwenhuijs alias NOVADOMUS schreef:

    ‘k Hoop voor jou dat je je baan en functie mag houden. ‘k Weet uit ruim 30 jaar (sollicitatie) ervaring hoe naar het voelt aan de kant te staan. Hoe dan ook, sterkte ermee.

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Oeps: Twitter reageert niet. Wacht svp een paar minuten en ververs deze pagina.

Alle berichten
