Muzieklezen #50books

Soms vraag ik me af hoe het leven zou zijn als ik een georganiseerd mens was. Zo eentje die het bestaan op orde heeft, weet wat de voorraad in ijskast en vriezer en keukenkast is en niet overvallen raakt door lang geleden gemaakte afspraken.

Ik droom er wel eens van om ’s avonds om een uur of tien tevreden te kunnen terugkijken op een dag waarop alles volgens plan verlopen is. Ik kan me voorstellen dat ik dan in de juiste stoel met het juiste licht, het juiste boek lees onder begeleiding van de correcte drank en passende muziek. Dat alles ook dan klopt, als het ware.

De kloof tussen droom en werkelijkheid is op dit vlak redelijk onoverbrugbaar. Dagen lopen bij mij nooit volgens plan, en niet alleen omdat ik het aardig afgeleerd heb plannen te maken. Dat voorkomt een teleurstelling als ik ’s avonds om tien uur terugkijk. Dat doe ik ook zelden, trouwens, terugkijken.

In een andere droom verzamel ik de muziek die in een boek genoemd wordt in fijne Spotify-lijstjes. Zodat ik wanneer ik wil de sfeer van dat boek op kan roepen en bijvoorbeeld op de fiets of tijdens het koken nog gewoon in het boek leef. Qua haalbaarheid lijkt dat me nog wel te doen, en toch lukt het nooit. Net zoals het me niet lukt om een soort literaire reisgids voor mezelf te maken, waarin plaatsen en straten en huizen gekoppeld worden aan specifieke scènes. En daar dan een Layar-applicatie van maken…

Ondertussen lees ik dus vooral zonder muziek en zeker zonder zorgvuldig uitgezochte. Mijn achtergrondmuziek is de tv beneden of het geluid van de trein, inclusief halve gesprekken en dat wat er aan muziek aan andermans oortjes ontsnapt. Misschien moet ik me er maar eens gewoon bij neerleggen dat chaos mijn natuurlijke habitat is…

Geplaatst in 50books, uitdagingen

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
