Meditatief tekenen #tvmdndt

image

Teken een cirkel en daarin allemaal kleine cirkels. Kleur die in. Het leek me een fijne opdracht, die van de Twittertekencursus van vorige week. Bijna meditatief, dacht ik, en dat had ik niet moeten doen.

Het begrip ‘meditatie’ leidt bij mij tot een zekere mentale blokkade. O, ik kan prima uren in de vlammen van een houtvuur staren, of bij gebrek daaraan naar het vlammetje van een waxinelichtje. Het lukt me ook uitstekend om gedachten die ik liever kwijt wil aan de zee mee te geven. Beetje jammer dat ze na een stevige regenbui weer op aarde en in mijn hoofd kunnen landen, maar vooruit, ze waren tenminste een tijdje weg.

Met een beetje fantasie kun je dat meditatie noemen – in elk geval is het effect een leeg hoofd met ruimte voor nieuwe zaken, en als ik het goed begrijp is dat het heilzame resultaat van echte meditatie.

Helaas is het mij tot nog toe niet gegeven een beetje georganiseerde meditatiesessie tot een goed einde te brengen. Een cursusje tai chi dat ik ooit volgde begon en eindigde met iets meditatiefs. Daar werd iedereen erg rustig van, behalve ik. En dan moest de les nog beginnen. En een keer dat ik verzeild was bij een geleide meditatie, werd ik eerst geacht op blote voeten door nat gras te lopen – prima idee – en daarna in datzelfde gras te gaan zitten. Het leek mij niet dat het op miraculeuze wijze opeens was opgedroogd en ik kon vanaf dat moment alleen nog maar denken aan mijn natte kont.

Je zit teveel in je hoofd, zei de meditatieleidster die me na afloop vroeg waarom ik halverwege was afgehaakt. Nu geloof ik dat tijdens de evolutie best hier en daar een foutje is gemaakt (ik vind het bijvoorbeeld betreurenswaardig dat de mens geen staart meer heeft), maar als het werkelijk beter was geweest als we het zonder hoofd en hersens deden, dan waren we die vast ook wel kwijtgeraakt, zo ergens tussen mandril en mens of zo.

Voor ik rondjes kon gaan tekenen moest ik dus even gereset worden, om de verbinding met meditatie uit mijn hoofd te krijgen. En aangezien ik vorige week mijn eigen aanknop al niet kon vinden, was rebooten veel te veel gevraagd. Vandaag lukte het wel. Ik heb heel fijn rondjes getekend en ingekleurd. Je kunt daar best gelukkig van worden, merk ik.

Geplaatst in tvmdndt, uitdagingen
One comment on “Meditatief tekenen #tvmdndt
  1. Loes Vork schreef:

    Ik heb je blog weer met plezier gelezen! Tsja, dat hoofd dat leidt soms een eigen leven, dat kennen wij ook!

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
