Maximaal drie

Ik ben zo’n gelukkig persoon die eigenlijk nooit ziek is, en zo ja, dan maximaal drie dagen. Dat ik zoiets als een ziektekostenverzekering heb, dat is in mijn beleving zoiets als de ultieme solidariteit van mijn kant.

Natuurlijk ga ik ervan uit dat ik ooit wél ziek zal worden – ik heb niet de illusie of arrogantie dat ik immuun ben voor onverhoedse kwalen en ander onheil. Maar dat is altijd later, en nooit nu. Nu ben ik drie dagen ziek en daarna niet meer. En ziek, dat is dan verkouden. Je moet niet te dol doen. Ja, later…

Het fijne van de zekerheid dat je na drie dagen weer up and running bent, is dat je ook een fijne strategie kunt ontwikkelen om die drie dagen door te komen. De mijne is eenvoudig: dag een en twee hoesten en proesten en slapen, dag drie weer min of meer terugkeren op de aarde, en dan is dag vier weer een heel gewone dag.

Afijn, zo had ik het dit keer dus ook bedacht. De eerste twee dagen gingen, mag ik wel zeggen, exact volgens plan. Kon niet beter. Ik was mijn landing op de aarde gewoon aan het voorbereiden.

Alleen heb ik op dag drie de aarde volkomen gemist. Heel vreemd. Aan alle voorwaarden was immers voldaan. Ik had mezelf keurig voorgesorteerd, parachute om, klaar, springen maar. Je zou denken dat je vanzelf een keer neerkomt. Zo ver kan het ook weer niet zijn, de aarde.

De eerste dag dat ik de aarde voorbijzweefde was ik voornamelijk verbaasd en licht geïrriteerd dat het inbreuk maakte op mijn agenda. Dát was niet de afspraak! Zó zijn we niet getrouwd!

Ondertussen zijn we nog wat dagen verder en heb ik de aarde weer gevonden. In de tussentijd vulden mijn kranten zich met een issue over paardenvlees en verder allerlei gemekker over economische toestanden, wat in zekere zin ook geruststellend was – er is dus niets veranderd.

Ik ben alleen een tikkeltje het vertrouwen in de rekenvaardigheid van mijn lichaam kwijt. Van ziek naar beter is drie dagen. Drie. Geen zes.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
