De boeken van mijn kindertijd #50books

En dan stuit je opeens op een blog waar wekelijks één vraag gesteld wordt over boeken en lezen. Als ik het goed begrijp in de ruimste zin des woords. Da’s leuk, en daar wil ik graag aan meedoen. Al vraag ik me af of ik vijftig keer iets verzinnen kan over boeken en lezen, zelfs in het algemeen. En al loop ik nu al drie vragen achter…

Vraag één, van begin januari, was naar welk boek uit mijn vroegste jeugd de meeste indruk op me heeft gemaakt, en die vraag parachuteert me terug naar een tijd waar ik amper herinneringen aan heb. Ik ben niet zo goed in herinneringen. Maar mijn vroegste jeugd kan ik netjes afbakenen, dat scheelt al – de eerste vijf jaar van mijn bestaan bracht ik in Londen door.

Mijn Nederlandse en zeer geletterde ouders waren er op gebrand dat wij kinderen vooral ook met Nederlandse kinderboeken in contact kwamen. En onze grootouders en Tante zorgden dat er een behoorlijk permanente toevoer was van Nederlandstalige kinderliteratuur. Ik ben grootgeworden met Annie M.G. Schmidt – vooral de gedichtjes. Ik mag ze nog graag citeren – jammer genoeg kent in mijn omgeving niemand ze goed genoeg om dat te herkennen, zodat mijn ‘Ottertjes mogen niet mee’ alleen meewarige blikken oplevert en men al voorzichtig naar witte jassen omkijkt als ik, als iemand niest, ‘Hè hè, zei de koning, dat lucht op’ roep of willekeurig welke spin ‘Sebastiaan’ noem. Ik heb ooit in een ´paper´ voor een werkcollege de structuur van ik weet niet meer welk werk van ik weet niet meer welke auteur vergeleken met Schmidts Sebastiaan (en niet eens per acuut van de universiteit gestuurd) – dus ik mag wel stellen dat Annies werken indruk op me hebben gemaakt.

Hoe een aanzienlijk minder verantwoord meesterwerk ons huishouden is binnengedrongen weet ik niet. Ik vermoed de inmenging van Tante. Vooral Oudste Broer was verslingerd aan de stripreeks Pol, Pel en Pingo. Tot wanhoop van Vader moest hij dat ook zo nu en dan voorlezen – het was een strip zonder tekstballonnetjes maar met de tekst onder de plaatjes, voorzien van mini-ikoontjes, waar je uit op zou kunnen maken wie wat zei. Vader zat er over het algemeen gewoon naast, tot onze grote hilariteit. Wij kenden de boeken uit onze respectieve hoofdjes en verbeterden Vader met groot enthousiasme. Nee, dat was Pel die dat zei.

Met de drie vriendjes hebben we leren lezen. Da’s het mooie als je een boek letterlijk uit je hoofd kent, dan ben je als kind kennelijk in staat om de relatie te leggen tussen de voorgelezen woorden en de letters in het boek. Oudste Broer en ik waren op een reis achterin de auto gezet met een stapel Pollen, en toen we terugkwamen waren we tot verrassing van onze Ouders in staat andere teksten ook te lezen – Oudste Broer was vijf, ik een jaar jonger.

Aan die vaardigheid hadden we op school niets. Nederlands was een ding, Engels een ander. Toen we eenmaal konden lezen, werd dat binnen de kortste keren onze favoriete bezigheid. We zagen thuis ook niet anders dan dat mensen met letters in de weer waren. Maar de school had natuurlijk geen Nederlandse kinderboeken voorradig, Ik herinner me redelijk de frustratie dat dezelfde letters die in het ene boek prachtige verhalen ontsloten, in het andere op geen enkele manier betekenis opleverden. Moeder was zo gek niet, of ze deed een poging om ons Engels te leren lezen – wat een aardige overwinning voor haar geweest moest zijn omdat ze liefst zo snel mogelijk naar Nederland terug was gekeerd. Peter en Jane, Janet en John leerden me opnieuw begrijpend lezen. Peter en Jane waren de hoofdpersonen van een toen zeer geavanceerde leesmethode, hardcover boekjes met een plaatje links en twee of drie woorden rechts. Ladybird-boekjes.

Die drie. Peter and Jane, Pol, Pel en Pingo en de gedichtjes van Annie M.G. Schmidt. Dat was mijn vroegste jeugd. Leestechnisch gezien, dan.

Geplaatst in Fictie, huis en tuin, uitdagingen
4 comments on “De boeken van mijn kindertijd #50books
  1. breieninpeking schreef:

    Leuk, ik ga ook meedoen!

  2. […] Ernestine van Utopia kwam ik bij de volgende uitdaging terecht: beantwoord 50 vragen over boeken. Ik heb al […]

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
