Mike Kelley

Mijn vrije vrijdag gebruik ik regelmatig om langdurig in een trein uit het raam te staren. Een rijdende trein dan, en met een museum of interessante plaats als bestemming. Daar hang ik dan een paar uur rond en vervolgens staar ik op de terugweg opnieuw uit het raam. Het is niet een meest productieve invulling van een dag, wel eentje die mijn hoofd reset, en dat is ook veel waard.

Maar als het zo grijs is als vandaag werkt het niet. Dan vult mijn hoofd zich ook met grijs, en voor ik dat er weer uit heb…

Voor zulke dagen is er altijd het Stedelijk Museum in Amsterdam, dat sinds de heropening al een aantal keer mij heeft opgevangen en opgemonterd. 

Momenteel is daar een tentoonstelling te zien met werk van Mike Kelley, en daar was ik nog niet geweest.

Mijn toch al naar het neerslachtige neigende stemming werd op de proef gesteld doordat voor de kassa die de vorige keer nog een snelkassa voor voorkruipers met kortingskaarten was, en waar ik mezelf dus voor opstelde, een aantal slakkerige personen ingewikkelde dingen wilden. Kortingskaarten kópen, bijvoorbeeld. Of advies over de aanschaf van zo’n ding. Maar goed, objectief gezien duurde het niet eens zo heel erg lang voor ik binnen kon.

Meneer Kelley beoefende zo ongeveer elke denkbare vorm van beeldende kunst. In de tentoonstelling in het Stedelijk is zoveel te zien dat het mij niet mogelijk was alles in een keer in mij op te nemen en doorgronden was al helemaal geen beginnen aan.

Dat probeer ik een volgend bezoek wel. Nu heb ik me vermaakt met opstellingen met knuffeldieren, collages met knopen, een maquette van alle onderwijsinstellingen waar Kelley op heeft gezeten (inclusief open plekken voor verdrongen herinneringen) en een katholiek vogelhuisje. Onder meer.

Ik wás al blij met het heropende museum. Dit soort tentoonstellingen verjaagt dreigend grijs. Zo haal ik de lente wel zonder winterdip.

Geplaatst in Tentoonstelling

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
