Spiralen

image

Teken een spiraal, vroeg de Twitter-tekencursus voor mensen die niet durven tekenen me gisterenmorgen. Dat leek me niet een extreme uitdaging. Twee spiralen moesten het zijn – eentje van binnen naar buiten en eentje van buiten naar binnen en kijk wat er gebeurt.

Eitje. Dat tekenen, dan. Wat er zou kunnen gebeuren vroeg ik me af, maar het leek me iets van later zorg. Eerst maar even spiraaltjes tekenen als ik thuis was, dacht ik. Heel fijn, eenvoudige opdrachten.

Maar je moet het natuurlijk wel even doen.

Om redenen die er niet toe doen zag ik gisteren geen kans om twee minuten te gaan zitten met een pen en een papiertje. Da’s vrij raar. Maar wat niet is, is niet. En er is geen wet die voorschrijft dat er alleen op woensdag getekend kan worden.

Daarom dus een bladzijde vol spiraaltjes, van binnen naar buiten. Waarbij niets gebeurde. Behalve dat er opeens een slak tevoorschijn kwam. Merkwaardig genoeg op z’n staart. En een schrikachtig gezichtje. En verder werd ik er vrij rustig van, wat behoorlijk magisch was.

Geplaatst in tvmdndt, uitdagingen
2 comments on “Spiralen
  1. Loes Vork schreef:

    Zo simpel is het gewoon Ernestine, er gebeurt altijd wat als je oplet. Ik kan er wel een theorie op loslaten over ‘naar binnen keren’ en ‘naar buiten treden’ maar het belangrijkste is dat je iets hebt getekend, dat er iets gebeurde, en dat je dat opmerkte.

  2. Zo na een paar dagen kan ik ook nog wel een theorie loslaten over dat vertrokken gezicht en de omhoogkruipende slak die zichzelf tijdens het tekenen aan mij en het papier. Grappig dat je iets zomaar tekent en dat je er dan later een betekenis in kunt zien. Strikt persoonlijk, dan.

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
