Winterslaap

De kerstversiering hangt nog, de kerstster is nog in leven, er liggen nog wat overgeschoten oliebollen en op de achtergrond rommelt het vuurwerk door. Verder gaan we weer over tot de orde van de dag.

Ik vind het wonderbaarlijk hoe snel de wereld over kan schakelen. De kerstballen waren al afgeprijsd, het luxe eten (crisis, waar?) verdwijnt uit de supermarkt en het zal geen weken duren tot er paaseitjes worden gesignaleerd.

Ik ben niet zo snel. Ik zit, heb ik het idee, nog maar net in het begin van de periode van contemplatie, die de winter is. Bomen zijn nog kaal, een groot deel van de vogels die hier normaal gesproken rondfladderen zijn nog niet terug uit de warmere oorden waar ze geen zijn getrokken, alles ademt stilte.

Word ik oud, omdat ik denk dat het best goed zou zijn als de mensheid ook een tijdje in winterslaap zou gaan? Een tijdje zonder het grote, vooral sociaal bepaalde, moeten? Gewoon allemaal lekker bij elkaar in een holletje kruipen, nu en dan een nootje knabbelen en ons afvragen wat nu werkelijk belangrijk is in het bestaan?

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
