Vuurwerk

Honderd jaar geleden, toen wij nog studeerden, verdiende Echtgenoot bij als barman in een hotel waar mensen langdurig bleven omdat ze er een cursus volgden. Zo nu en dan haalde ik hem op en dan hing ik ook een tijdje aan de bar.

Op een avond zat een paar krukken van me af een meneer het ene biertje na het andere te drinken – of liever: naar binnen te gieten. Vlak voor de bar sloot bestelde hij nog een paar flesjes, waarvan een aantal dicht moest blijven, die waren voor de volgende ochtend.

Wat me vooral bij is gebleven is de volstrekte vreugdeloosheid. Te veel drinken en er dan ook nog geen plezier aan beleven, wat een afschuwelijk lot.

De laatste dagen zag ik hem vaak lopen – in de gedaante van jongens en jonge mannen, vooral. In kleine groepjes. Om de zoveel meter stak iemand een rotje aan en gooide hij het weg. Zomaar. Zonder te kijken. Niet alleen niet waarheen, ook niet of het enig effect had. En nog een. En nog een. Volslagen mechanisch.

Ik snap de aantrekkingskracht van knalvuurwerk niet. Herrie om de herrie, het ontgaat mij. Dat geeft op zich niet, er is wel meer waar ik de aantrekkingskracht niet zie – vliegtuigspotten, kamperen, ik noem maar wat.

De man in de bar beleefde misschien geen plezier aan de alcohol, hij was er ook niemand mee tot last. Hij zat vreugdeloos op zijn kruk te wachten op het volgende biertje. En nog een. En nog een.

De jongens met de rotjes zijn wél mensen en dieren tot last. En dan denk ik toch, kom op jongens, als jullie er toch geen vreugde aan ontlenen, kunnen jullie dan niet iets anders gaan doen? Probeer eens een verzameling suikerzakjes of zo. Namens alle angsthazen en schrikachtigen: veel dank.

Geplaatst in huis en tuin
One comment on “Vuurwerk
  1. hendrikjandewit schreef:

    Inderdaad. Het plezier zou de doorslaggevende reden moeten zijn. Lijkt mij zinloos om dan nog af te steken

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
