“Je laat ze echt niet in de steek”

“Je laat ze echt niet in de steek, zo een of twee keer in de week, ga je geregeld naar ze toe…” zingt, meen ik, Jasperina de Jong, over bezoeken aan haar ouders. Die twee keer in de week haalt ze nooit, eens in de twee weken is al mooi.

Verderop in het liedje heeft ze het erover hoe ze probeert geduldig te luisteren naar verhalen die haar niet interesseren en ze zich niet ergert aan de gewoontes waar ze vroeger dol van werd, uit een soortement schuldgevoel “omdat de strijd is uitgestreden, en zij de nederlaag hebben geleden.”

Vandaag vertelde Moeder me dat ze de buurman had moeten vragen de kerstboom op de verhoging te tillen. En ze vroeg mij de borden van onderop uit de kast te halen, omdat ze niet meer zo makkelijk overeind kwam.

We hadden toen al een heleboel dagelijkse dingen besproken, waarbij de interesse – hoe zal ik het zeggen – betrekkelijk eenzijdig was. En een aantal onderwerpen vermeden – mijn Moeder spreekt uitsluitend in cryptische termen over het overlijden van Vader en Oudste Broer, zelfs negen jaar na dato, en zelfs als ze hen, begrijpelijk, tijdens feestdagen extra mist.

Dus, welkom, schuldgevoel.

Net zomin als de ouders die Jasperina bezingt neemt mijn Moeder het mij kwalijk dat ik maar een paar keer per jaar op bezoek kom, wat zal het zijn, vijf, zes keer? En al helemaal niet dat ik er niet ben om te helpen met de kerstboom.

Maar toch dat schuldgevoel, dat een heel klein beetje knaagt. Omdat ik met Echtgenoot en Dochter weer naar huis ga, naar een leven vol plannen en activiteit en nog relatief weinig belemmeringen van fysieke aard en zij van het ene evenement naar het andere leeft – en soms zitten er weken tussen, die gevuld worden met boodschappen en met tussenpozen en met behulp van een sterke lamp en nog sterker vergrootglas wat lezen.

Misschien komt het vage schuldgevoel wel voort uit het besef dat ik hoe dan ook niets kan veranderen. Als ik naast haar woonde kwamen mijn Vader en Oudste Broer niet terug en ook niet haar kracht en lenigheid. Verder dan het een beetje makkelijk maken zal me nooit lukken.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
