Kerstmis vieren

Er zijn twee Kerstmissen.

Variant één is die van mijn Moeder, ingetogen, met bijbellezing en stemmige muziek en als het even meezit kerkbezoek. Meestal zat het Moeder niet mee, wat dat laatste betreft. Mijn Vader was niet gelovig – voor hem was Kerstmis met een schuine blik en een emmer water in de aanslag wachten tot de bijbellezing achter de rug was en er overgegaan kon worden tot het nuttigen van de borrel. Da’s variant drie, eigenlijk.

Wegens het onduidelijke karakter van ons ouderlijk huis op geloofsgebied was de kerk geen vast onderdeel van het kerstgedoe. Later, toen wij kinderen volwassen waren, probeerde Moeder wel eens of iemand op kerstavond met haar mee wilde gaan. Ik ben afgehaakt toen ik een halve avond naar een zeer valse blokfluit heb moeten luisteren.

Bij variant één hoort feestelijk eten, zeker, maar bescheiden feestelijk, als dat kan.

Variant twee is de zeer onkerkelijke, met een grote nadruk op wat ik voor het gemak maar uiterlijk vertoon noem. Uitbundige versiering, glans en glitter, maaltijden met eindeloos veel gangen – het kan niet op.

Hoewel ik nog weinig met de kerk heb, heb ik nog minder met de uitbundigheid. Uiteindelijk draait het feest om de geboorte van een kind. Ja, nog oorspronkelijker om de terugkeer van het licht, dat weet ik ook wel. Maar soms vraag ik me wel eens af of het niet aardig zou zijn om met kerst een beetje te bezinnen en met oud en nieuw dan te gaan glitteren en glamouren. Ik vind het zo eerlijk gezegd wat veel van het goede.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
