Kerstgevoel

Merkwaardig genoeg is het elk jaar opnieuw een verrassing voor me dat na sinterklaas het Kerstmis wordt. Ik beheers de theorie, uiteraard. Toch stond ik ook dit jaar weer vreemd te kijken toen nog vóór onze sinterklaasviering de pepernoten door kerstkransjes vervangen waren.

Lichtelijk nutteloos heb ik voorzichtige kerststemmingpogingen gedaan, van het niveau kruidnagels in een mandarijn steken en een adventkalender. Het werkte niet. Niet een beetje niet, gewoon niet.

De Christmas Canal Parade waar ik afgelopen zaterdag naar was gaan kijken gaf een klein impulsje. Verlichte pinguïns, een waterorgel en een lasershow vochten met stemmige koren – helpt wel, helpt niet, helpt niet… Het team van de pinguïns won en dus was ik nog geen stap dichter bij kerst.

Je kunt je afvragen of het van enig belang is. Ik zeg stellig: ja. Het is net als met het EK voetbal – als je niet een beetje meedoet, voel je je hopeloos verloren, in dit geval tussen de galajurken en reeruggen en bewegende rendieren.

De laatste poging was de kerstboom. We hebben zo’n akelige nepperd sinds een kerstavond dat Echtgenoot en Dochter bij de ene bomendealer na de andere alleen maar heel dure en tegelijk heel lelijke echte bomen tegenkwamen. Ik ben nog steeds tegen, al is het wel makkelijk.

Vorig jaar, toen Echtgenoot en ik in de nasleep van de verbouwing niet enthousiast te krijgen waren voor het optuigen van een boom, heeft Dochter het heft in hand genomen. Nu was ze vanzelfsprekend zo met haar eigen woning in de weer dat het me geen handige strategie leek daarop te wachten. En op mijn eentje ergens midden in de nacht met lichtjes gaan worstelen, daar had ik ook geen zin in.

Gisteren hebben we ons er samen op gestort. De boom staat, voorzien van licht en ballen. Maar met het kerstgevoel wil het nog niet lukken.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
