De fietsbrug

Een paar jaar geleden bedacht de gemeente dat de verkeerssituatie in Almere er enorm op vooruit zou gaan als een bepaalde brug verhoogd zou worden. Dat werd een langlopend project dat mij dwong een andere route naar het station te kiezen. Geen groot drama, wel onhandig.

Vorig jaar werd de verhoogde busbrug opgeleverd. De eerste winter gleden de bussen even hard weer naar beneden zodra het een beetje glad was, maar dat is inmiddels opgelost. Het enige wat nog moet gebeuren is een nieuwe brug voor wandelaars en fietsers.

Toen de oorspronkelijke brug er nog lag, was die voor ons de vanzelfsprekende verbinding met de binnenstad. Maar ongeveer in dezelfde periode dat de brug gesloopt werd, kantelde de binnenstad. De nieuwe brug komt ongeveer uit waar de oude brug uitkwam, en toch heb ik inmiddels het idee dat het een route naar nergens is, terwijl de twee alternatieve bruggen me op logisch plaatsen in het centrum brengen.

Ik vond het dan ook helemaal niet erg dat niets erop wees dat er, zoals de planning was, dit jaar nog gebouwd zou worden. En gezien de vergevorderde staat van dit jaar, was ik ook niet verontrust toen ik een bult zand langs de rand van het fietspad op zag duiken.

Wel van de brief van de gemeente, voorzien van een enorm logo van de EU. Dus niet meer zeggen dat we er alleen maar geld inpompen, graag. Het tegendeel wordt voor mijn deur bewezen.

In de brief wordt de planning aangegeven. Morgen beginnen ze met iets griezeligs als ‘intrillen’ van heipalen. Ergens in januari gaan ze verder, in april moet het af zijn. Dat betekent dus lange weken dat er niets gedaan wordt. En ik ben een beetje bang dat een groot deel van die tijd het fietspad wordt afgesloten. Dat vind ik niet zo erg als er iets zinnigs voor terugkomt. Maar omrijden voor een brug waarvan ik niet zie dat er iemand is die er baat bij heeft, dat staat of nogal tegen.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Oeps: Twitter reageert niet. Wacht svp een paar minuten en ververs deze pagina.

Alle berichten
