Arme spoorwegen

Zodra het weerbericht rept van mogelijke sneeuw, gaat mijn medelijdenklier opspelen, ook al weet ik dat de spoorwegen mans genoeg zijn om zich teweer te stellen tegen het leger aan Nederlandse zeurpieten.

Waarom toch zoeken we met ons allen bij een probleem niet naar een oplossing maar naar een schuldige en vinden we zelfs degene die wél een oplossing zoekt de hoofdschuldige?

Als in mijn dagelijks leven onheil dreigt, dan tracht ik me voor te bereiden om het af te wenden. Als ik me goed genoeg heb voorbereid, doet het zich niet voor, of heb ik er in elk geval geen last van. Een paraplu tegen de regen, uit de zon blijven om te zorgen dat ik niet verbrand en een slot op de deur tegen insluipers.

O ja, en als voorspeld wordt dat het mogelijk hard gaat waaien en regenen of sneeuwen, dan doe ik de ramen dicht.

Over het algemeen ben ik niet de eerste die voorzorgsmaatregelen neemt. Ik zag vandaag mensen met dikkere jassen en sjaals en mutsen dan ik zelfs maar in mijn bezit heb. Kennelijk deelt een belangrijk deel van Nederland mijn overtuiging dat voorkomen beter is dan genezen.

Dat geldt dan weer niet als het om de NS gaat. Het probleem dat het bedrijf het hoofd probeert te bieden is niet dat het sneeuwt, maar dat de dienstregeling verstoord raakt. Geprobeerd wordt dat te voorkomen door aanpassingen te doen in de dienstregeling.

Het is natuurlijk knap vervelend als jou dat treft – dat vind ik zelf ook als ik weer eens op station Weesp bibberend wortel sta te schieten omdat de directe trein Almere-Hilversum wegens winterweer uit de vaart is genomen. Maar als ik even verder probeer te denken dan mijn eigen koude tenen, dan snap ik de maatregel wel.

Overigens heb ik nog niemand gehoord over de maatregelen van Rijkswaterstaat: spitsstroken gesloten en de maximumsnelheid aangepast. Kennelijk is dát heel gewoon.

Geplaatst in maatschappij

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
