Poetry Slam

Gisteren zat ik met heel veel anderen in een krappe kroeg in Utrecht. De hele avond. De aanleiding was een halve finale van het NK Poetry Slam. Van het watte?  hoor ik denken. Tot voor kort had ik geen idee van het bestaan van iets als Poetry Slam, laat staan van kampioenschappen in die tak van sport.

Iets met gedichten, zover was ik. Maar dan? Is een gedicht niet iets dat door een licht getroubleerde man of vrouw bij kaarslicht onder erbarmelijke omstandigheden wordt geschreven? En dat door mij dan ’s avonds laat geproefd wordt alsof het een glas goede wijn was. Liefst tegelijk met een glas goede wijn, trouwens.

Bij Slam gaat het erom dat de dichter zelf het werk voordraagt en wel zo dat het publiek er in een keer door geraakt wordt. En omdat het een kampioenschap was, was er ook iets met stemmen en een jury. Ik heb de regels niet helemaal doorgrond. Wij van het publiek kregen allemaal een roos in onze handen gedrukt. De acht dichters traden een voor een op en daarna bepaalden wij van het publiek welke drie dichters doormochten naar de volgende ronde. En daarna liet de jury weten welke drie van de overgebleven vijf ook een ronde verder mochten.

Ronde twee ging ongeveer net zo, alleen koos het publiek toen twee winnaars die naar de finale mochten en deed de jury dat ook. In ronde drie streden de publiekslieveling en de jurywinnaar om de eindzege.

Als het anders gelopen was, had ik vast iets gemopperd over dit soort publieksstemmingen waarbij vooral de omvang van je aanhang bepaalt of je wint of niet. Over de mogelijkheid om strategisch te stemmen en het nadeel dat je had als je als eerste in de rij stond. De stemprocedure liet toe dat je zo vaak stemde als je wilde. Stond jouw favoriet als nummer zes in de rij, dan was het aanbevolen om niet op de eerste vijf te stemmen.

En misschien had ik iets geknord over de onprettige stoelen en het uitlopen van het programma. Misschien.

Maar mijn Oudste Nichtje deed mee, als enige vrouw en als met afstand de jongste en minst ervaren kandidaat. In de eerste ronde stemde het publiek haar door. In de tweede ronde koos de jury haar – zelfs voor de eindstrijd. Die won haar concurrent, maar dat deerde de aanhang van Nichtje niet.

Volgende week doet ze dus mee aan de finale. Voor mij heeft ze nu al gewonnen. Dat had ze óók, trouwens, als ze de eindronde níet had gehaald.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
