Sinterklaas

In mijn ouderlijk huis was Sinterklaas altijd een hele toestand, met surprises en gedichten die via een ingewikkelde omweg zowel op de surprise als op het cadeau moest slaan. De surprise moest bovendien zo in elkaar worden geknutseld dat het onmogelijk was om ‘m heel te laten. Dat had er vooral mee te maken dat we moesten voorkomen dat iemand in de verleiding kwam ‘m te bewaren.

Met tussenpozen en in wisselende gezelschappen zijn wij het ook zo blijven vieren – al maakte ik niet meer altijd bij elk cadeautje een rijmpje en trokken we de laatste paar jaar lootjes, omdat het anders niet meer te overzien was.

Dit jaar zeiden de twee oudste meisjes – Dochter en Oudste Nichtje – dat ze niet zoveel heil meer zagen in deze constructie. We weten te weinig van elkaar en we weten al helemaal niet of dat wat wíj weten ook door een ander geweten wordt.

Maar sinterklaas moet wel gevierd, dus gaan we dit jaar een sinterklaasspel spelen, waarbij iedereen drie pakjes inbrengt en een dobbelsteen bepaalt of je iets mag houden of door moet geven of zo. Ik heb het zelf nooit gedaan, Dochter zegt dat het leuk is. Het partijtje vindt volgende week plaats.

Het betekent wel dat het hele gedoe nog niet in mijn systeem zit. Nu doe ik natuurlijk altijd alles op het laatste moment, maar meestal ben ik vanaf half november wel aan het wikken en wegen. En keur ik het een na het ander af, tot ik dan twee dagen van te voren als het idioot druk is me wanhopig in het winkelen stort, een dag van te voren ga knutselen en de nacht gebruik voor rijmpjes.

Nu bedacht ik vanmorgen dat drie cadeautjes kopen niet een enorme klus was, maar dat het toch maar eens moest gebeuren. Jammer genoeg begon het toen te regenen, wat mijn motivatie direct weer tot het nulpunt deed dalen.

Bovendien, vond ik meteen, volgende zaterdag kon het ook nog, en dan was het vast veel rustiger in de stad.

Waar ik wel vrij trots op ben is dat ik op tijd bedacht dat de middenstand al donderdagochtend de goede sint inruilt voor zijn dikke collega en de pepernoten en sinterklaaschocolade uit de schappen kiepert. Daar heb ik dan nog net een voorraadje van ingeslagen. Want zonder surprise en gedicht lukt het wel, maar met kerstkransjes toch niet.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
