Actie tegen kanker

Gisteren heb ik heel bewust níet gekeken naar het programma dat bedoeld was om donateurs voor het KWF te werven. Ik hoef al lang niet meer geworven te worden, maar dat was niet de reden om niet te kijken.

Uit de recensie die ik vanmorgen in de krant zag staan, begreep ik dat ik gelijk had.

Waar ik tot in elke vezel kwaad van word, is de suggestie dat je kanker kunt overwinnen door louter wilskracht en optimisme. Wie dat zegt realiseert zich waarschijnlijk niet dat-ie daarmee ook zegt dat wie toch dood gaat, dat aan zichzelf te wijten heeft. Niet wilskrachtig genoeg.

Ook dat nog. Niet alleen had je de pech dat je kanker kreeg – vette pech, niets anders -, daarboven krijg je een schop na. Overleden? Eigen stomme schuld.

Toen negen jaar geleden bij Oudste Broer de diagnose ‘kanker’ werd gesteld, in een variant met een vijfjaarsverwachting van 25% – dat wil zeggen dat de kans dat hij vijf jaar zou blijven leven een op de vier was -, ging hij ervanuit dat hij bij die 25% zou horen. Hij was de laatste die toegaf dat dat niet het geval zou zijn.

Zelfs de dag voor hij stierf wilde hij nog dat een nieuw hoestje onderzocht werd – misschien had het niets met de kanker te maken en hielp antibioticagebruik hem nog een paar dagen verder.

Hij geen wilskracht? Hij niet optimistisch?

In het jaar na zijn overlijden werd op het kerstfeest van mijn bedrijf een item vertoond uit het programma Wonderen Bestaan. Een moeder, opgegeven door de medische stand, was toch weer genezen. Volgens de (volwassen) kinderen, kwam dat door een engel die vond dat de vrouw nog niet gemist kon worden. Ik kon daar niet naar kijken en ben weggelopen – huilend en boos tegelijk. Kon mijn broer dan wél gemist worden?

Diezelfde emotie overvalt me bij de wilskracht-verhalen en daar bescherm ik mezelf liever tegen. Doneren doe ik ook zonder deze aansporing.

Geplaatst in huis en tuin
One comment on “Actie tegen kanker
  1. jeroen schreef:

    ernestine, ik begrijp je helemaal!
    Ik was erbij… en huil nog steeds met je mee.
    Wonderen bestaan, maar het is ook onbegrijpelijk… oneerlijk soms allemaal.

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Oeps: Twitter reageert niet. Wacht svp een paar minuten en ververs deze pagina.

Alle berichten
