Wijnproeverij

Wat zou een afdeling zijn zonder afdelingsuitje? Wij hadden er vandaag eentje, een wijnproeverij en een etentje.

Hoewel ik een redelijk enthousiast wijndrinker ben en het in strikt theoretische zin ook best aardig zou vinden om er iets meer van te weten, heb ik me tot nog toe verre gehouden van alles wat met proeverijen te maken heeft.

Eens in de drie, vier maanden haal ik een doos met een aantal verschillende flessen rood en wit bij een wijnhandelaar. Heel gemakzuchtig: als hij vindt dat de wijn goed is en vooral ook nú te drinken, wie ben ik dan om hem tegen te spreken? Ik ben nog nooit bedrogen uitgekomen.

Op de afhaaldag heeft mijn dealer altijd van alles te proeven. Ik zie daar ’s ochtends niet zo veel heil in. Maar een flink deel van de afhalers loopt direct door naar boven. Dat deel bevestigt mijn vooroordeel, dat wijnproeven iets voor snobs is, voor mensen die graag moeilijk doen en wijn in wilde poëtische termen beschrijven. Ik maak onderscheid tussen lekker, erg lekker en niet zo’n goede keuze.

Het element ‘wijn’ van het uitje stond mij bij voorbaat al zeer aan. Maar dat ‘proeverij’-gedeelte, daar had ik wat meer moeite mee.

Ik ben bekeerd. Het was bepaald geen moeilijkdoenerij. Zes wijnen kregen we, drie witte en drie rode. Daarvan mochten we geheel zelf bepalen wat we roken en proefden, geen strenge mevrouw of meneer die zei wat goed en wat volkomen fout was. Bij wijn één kwam mijn tafel niet verder dan ‘appel’, later roken we geroosterd brood en ziekenhuis.

Natuurlijk kregen we ook te horen wat we hadden kúnnen ontdekken aan kleur, geur en smaak: in wat voor soort vaten de wijn had gelegen, uit welk land-ie kwam.

Ik geloof niet dat ik vanaf nu wél ’s ochtends tussen de mannen met te grote auto’s en voorraden huiswijn ga proberen iets intelligents te zeggen over wijnen. Maar ik ga wel proberen om iets bewuster te proeven en dan misschien zelfs te onthouden welke wijn ik bij uitstek lekker vind.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
