Ode aan Knurt

In het winkelcentrum van Almere Stad woont Knurt, een bergtrol. Hij logeert in Almere tot ergens in Zweden een gebied voor trollen is ingericht en hij met andere trollen kan verhuizen. Ik ga vaak even bij hem langs.

Over het algemeen zijn het kinderen die voor zijn etalage staan. En met enige regelmaat staan ouders uit te leggen dat Knurt ‘maar’ een pop is, een robot. Ik begrijp dat nooit zo goed – waarom Sinterklaas in leven houden en zo’n arme trol, die dag in dag uit over het winkelend publiek waakt, vermoorden?

Tussen waar en onwaar ligt een complete wereld – die van de fantasie. Daar wonen de kaboutertjes die soms zomaar iets voor je opruimen of schoonmaken en de engeltjes, die dingen lichter kunnen maken. Ook de duiveltjes, natuurlijk, die zaken juist geheel en al in de war sturen.

En trollen, dus. Wijze Knurt en zijn wisselende buren.

Het aardige van dat fantasierijk is, vind ik, dat waar en onwaar er niet meer toe doen. Dingen zijn waar en niet-waar tegelijk. Je bent vrij om je eigen betekenis eraan te hechten.

Ik vind dat mooi en ik vind het jammer dat het een teken van volwassenheid lijkt te zijn om die wereld achter je te laten, kinderachtig te vinden. Maar ik vind het kwalijk als volwassenen kleine kinderen vertellen dat die wereld niet bestaat. Luister maar niet naar je ouders, Knurt is echt.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
