De E-reader

Eigenlijk vind ik dat ik een vurig pleitbezorger van de E-reader moet zijn. Een betere uitvinding dan de boekdrukkunst, zou ik moeten zeggen. Je complete bibliotheek verzameld in een apparaat dat kleiner is dan het gemiddelde pocketbook, altijd en overal beschikbaar, wat wil je nog meer?

Een deel van de tijd denk ik er echt zo over. Maar dan komt er altijd wel weer een moment dat het apparaat gewoon een apparaat is, met alle nukken en ongemakken die erbij horen.

Ik heb twee E-readers, omdat de Amerikaanse die ik als eerste kocht andere bestanden accepteert dan waarin de meeste Nederlandse boeken te koop zijn. Dat is betrekkelijk irritant. Je kunt vast het ene soort afstand omzetten naar het andere, maar dat vind ik minstens zo irritant, dus daar begin ik niet aan. De Amerikaanse is mijn favoriet. Op naar Amazon, boek uitkiezen en voor je het weet staat het op de reader.

Ja, dat is een vorm van gedwongen winkelnering, maar wat ís het makkelijk.

De Nederlandse laat me kiezen. In theorie, althans. Alleen vind ik de procedures zo onduidelijk dat ik me er niet aan zal wagen een andere leverancier te kiezen dan bol.com. Ik weet inmiddels ook hoe ik zo makkelijk mogelijk aan mijn boeken kan komen: ouderwets via een computer bestellen en betalen, alleen downloaden via het apparaat.

Dat wilde ik dus net gaan doen. Helaas vond het ding dat de batterij eerst opgeladen moest worden. Kan. Daar heb ik een keur aan opladers voor, direct uit het stopcontact, versere stroom kun je niet krijgen, zou ik denken. Het is niet goed genoeg, er begon nergens een ‘ik ben iets aan het doen’-lampje te branden.

Drie opladers later heb ik het opgegeven. Computer aangezet, en die dan maar als transformator gebruiken. Dat zijn de momenten dat ik elk elektronisch apparaat vervloek. Een gewoon boek is zo gevoelig niet.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
