Winter in aantocht

Zo ergens in november moet ik meestal voorzichtig toegeven dat er een lichte discrepantie zit tussen wat ik aan zou willen trekken enerzijds en wat de klimatologische omstandigheden van mij vragen anderzijds.

Fase één zijn dichte schoenen. Een beetje afhankelijk van hoe het weer zich ontwikkelt beginnen onbekenden me vanaf half oktober, begin november op straat aan te spreken. Blote voeten in open schoenen, had ik het niet koud? Mijn standaard antwoord is dat ik iets anders aan zou doen als ik het koud had, maar na de derde bezorgde burger zwicht ik.

Nu zit ik tegen de tweede fase aan te hikken. Ik vind het eigenlijk nog wel okay om met een vest over m’n binnenkloffie naar buiten te gaan, al moet ik toegeven dat er dagen zijn dat het ’s ochtends betrekkelijk kil is en dat ik ook ’s avonds laat niet altijd gekleed ben er lang staan wachten op een winderig perron. Dus wellicht moet ik maar weer eens gaan zoeken naar wintersjaals en omslagdoeken.

Ik hoop dat ik deze winter fase drie over kan slaan: de jas. Ik heb het jaren zonder gedaan. Dat is de schuld van de jaren dat ik in Leiden studeerde. Mijn colleges speelden zich af over een aantal gebouwen – zo dicht bij elkaar dat ik er lang niet altijd aan dacht om mijn jas van de ene garderobe naar de andere mee te nemen. Wat dan weer als resultaat had dat ik aan het eind van de dag geen flauw idee had wat de laatste verblijfplaats van het ding was. Mijn oplossing was simpel – jas thuislaten.

Ik kan je verzekeren dat je na twee winters niet meer beter weet. Alleen als het heel hard waait geef ik me nog wel eens gewonnen. Ook al is het zelfs dan vaak om te voorkomen dat te veel omstanders zich met mij gaan bemoeien.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
