Familie

Ooit heb ik iemand horen zeggen dat familie ontzettend leuk is – die van een ander tenminste.

Of dat helemaal waar is betwijfel ik – wél weet ik dat je aan andermans familie ziet hoe het werkt, hoe patronen van lang, lang geleden terugkomen als je weer in hetzelfde verband samenkomt.

In mijn eigen familie ontdekte ik dat zelfs een ingrijpende wijziging in de situatie, niets aan die ingesleten patronen verandert. De twee-eenheid die Oudste Broer en ik vormden, is voor Jongste Broer realiteit gebleven, ook lang na het overlijden van Oudste Broer. En ik, als ik iets nieuws doe, kijk ik nog altijd automatisch eerst naar wat Oudste Broer in dezelfde situatie, maar dan een jaar eerder, deed.

Bij mijn Schoonfamilie zie ik het veel duidelijker. Drie zussen, die onderling om iets naamloos en onuitgesprokens strijden, Echtgenoot, de enige jongen, die buiten het ingewikkelde schijnevenwicht staat en door alle drie zo nu en dan als bondgenoot wordt gezien.

Er zijn vast psychologen die het uit kunnen leggen. Maar eigenlijk vind ik het verbijsterend. Mensen van veertig, vijftig, met eigen levens, met eigen ervaringen. Die, zoals dat gaat, in eindeloos veel situaties zich tot anderen moesten verhouden, ver van de gezinsleden vandaan.

En toch, toch, als je samen bent schiet alles terug in het oude verband, in de oude verhoudingen, de oude lichte afgunst. Wonderbaarlijk. Maar wat mij betreft pas leuk als de een of andere kunstenaar daar een roman over geschreven heeft. Om er zelf in te zitten vind ik niets, en om het patroon bij anderen te zien, als toeschouwer, evenmin.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
