Ontplofte keuken

Er zijn mensen, heb ik me laten vertellen, die in staat zijn te koken zónder dat het daarna lijkt of een huiselijke vorm van Sandy lokaal huis heeft gehouden.

Goed, een niet te ingewikkelde avondmaaltijd, dat lukt me min of meer. Of eigenlijk, zolang het recept niet uitlokt tot het gebruik van elektrische apparaten gaat het wel.

Mijn Moeder weigerde indertijd om voor iets dat je ook met de hand kon doen een apparaat in dienst te nemen – zij vond elektriciteit en een keuken geen goede combinatie. Omdat ik weinig goede herinneringen heb aan het met de hand kloppen van slagroom of met een met een miniraspmolentje maken van grote hoeveelheden amandelen, heb ik allerlei kloppende en hakkende en raspende dingen in de kast. En soms suggereert een recept dat het handig is zo’n ding uit de kast te halen.

Tijdwinst, weet ik inmiddels, levert het niet op. Ja, het hakken en raspen gaat een stuk sneller. Maar het kost aanmerkelijk meer tijd om de keuken te ontdoen van koekkruimels en kwarkspatten dan het hakken en mengen had gekost.

Een lichte troost is dat ik hier thuis niet de enige ben die eigenlijk niet met de apparaten om weet te gaan. De laatste keer dat Echtgenoot slagroom klopte, zaten de spetters óók op het koffiezetapparaat en Dochter heeft met de combinatie van de mixer en poedersuiker de complete keuken van een wit laagje voorzien. Hoewel ze haar best heeft gedaan om alles weer in de oorspronkelijke staat te herstellen ontdekten we een week later nog binnengestoven suiker.

Nu ik een queeste ben begonnen naar het aller-, aller-, allerlekkerste recept voor cheesecake moet ik ook maar een onderzoek starten naar methoden om te bakken zonder dat de keuken ontploft. Langer schoonmaken dan de taart in de oven staat kan niet de bedoeling zijn.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
