Sinterklaas

Nu de Goedheiligman de haven van Roermond begint te naderen, wordt het tijd dat ik me ook weer eens op het sinterklaasgebeuren stort. Het klinkt extreem onwaarschijnlijk, ook in mijn eigen oren, maar er zijn jaren geweest dat ik al ruim voor Sint Maarten met de volgende heilige van dienst bezig was.

Dat was vooral in de goede oude tijd toen Dochter nog gelovig was. Mooie tijden, omdat je zo prachtig zag wat de kracht van het ware geloof was. Terwijl wij ongelovigen de meest idiote routes door het winkelhart kozen, omdat op drie plaatsen tegelijk een Sinterklaas was aangekondigd, vond Dochter het geen enkel probleem om in elke winkel een andere te zien, ook niet als de kleur van de tabberds van oranjerood tot dieppaars uiteenliep.

Het was óók geen probleem dat Sint een bed had op de school van Dochter én op die van Neef, in Maastricht. We hoefden daar ook geen verhalen over de échte Sint over op te hangen, hij kon gewoon op twee plaatsen tegelijk zijn.

Als alle kinderen liep ook Dochter wel eens binnen als ik bezig was met het fabriceren van de surprise of het inpakken van cadeautjes. Dat was altijd op het laatste moment, ook als ik al twee weken vooraf de buit binnen had.

En ook wij vergaten wel eens het mandarijntje dat we voor Piet bestemd hadden op te eten of op de fruitschaal terug te leggen. Kom je met gelovig kind de kamer binnen, blijkt op de bank nog dat oranje ding je aan te staren. En mooi niet dat de aandacht op dat moment uitgaat naar de inhoud van de schoen, welnee, er is geen verdonkeremanen aan. Terwijl wij koortsachtig iets niet al te ongeloofwaardigs probeerden te bedenken, barstte Dochter in lachen uit: die domme, domme Piet, was die zomaar het mandarijntje vergeten. Gelukkig had hij het water wel aan het paard gebracht…

Ik was toen wel eens jaloers op het vanzelfsprekende geloof van Dochter en haar leeftijdsgenoten. Ik ben het nog wel eens. Een beetje magie maakt de wereld best aantrekkelijk.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
