Nieuwe dienstregeling

Over ongeveer een maand gaat de nieuwe dienstregeling van de NS in. Ik ben daar in theorie heel blij mee. Op dat moment wordt de Hanzelijn in gebruik genomen. Bij voorbaat wordt er over gemopperd – dat de reistijd van Groningen naar Den Haag maar met een kwartiertje wordt verminderd, bijvoorbeeld.

Maar voor mijn Moeder betekent het een verbinding waarmee ze in één keer, zonder overstappen, in de steden kan komen waar haar kinderen wonen – Almere, Leiden en Den Haag. En de tocht Almere-Groningen is minstens drie kwartier korter dan-ie nu is. Ik ben dus in grote lijnen heel tevreden.

Er is alleen een klein maartje. Een extra trein betekent schuiven in de rest van de dienstregeling. En dat schuiven heeft tot resultaat gehad dat de trein van Almere naar Hilversum op een ander moment vertrekt. Tien minuten eerder.

Ik wen daar heus wel aan. Maar wat was het fijn geweest als déze aanpassing halverwege de zomer had plaatsgevonden, toen ik een kwartiertje eerder opstaan best acceptabel had gevonden, het was toch al licht.

Deze donkere dagen vind ik wakker worden een hele toestand. Elke ochtend opnieuw vraag ik me af waarom ik niet het ochtendmensen-DNA van mijn Moeder heb geërfd. Nu worstel ik ’s avonds met naar bed gaan en ’s ochtends met opstaan. Zou het niet heerlijk zijn om om tien uur de dag af te kunnen sluiten en om zes uur weer fluitend op te staan? In plaats van om elf uur te bedenken dat het eigenlijk al weer veel te laat is en toch nog van alles te gaan doen en om zes uur te beginnen tot een vergelijk te komen met de snooze-knop van mijn wekker.

Als ik nou verstandig was probeerde ik nu al een beetje te wennen aan het nog vroegere uur. Ik ben bang dat ik anders mezelf er om kwart voor zes van weet te overtuigen dat er ook een trein is die twintig minuten later gaat. Daar moet ik eigenlijk niet aan beginnen.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
