Don Juan

Nadat ik donderdag bij een voorstelling was waar een mail hielp om tot een beetje redelijk bezoekersaantal te komen, ging ik vrijdag naar eentje waar hardere maatregelen nodig waren. Wegens tegenvallende kaartverkoop, schreef de schouwburg, was besloten om de toegangsprijs tot nul euro te verlagen. De enkeling die wél een kaartje had gekocht, kreeg het geld terug.

Volgens Echtgenoot is de schouwburg in Almere in z’n geheel door mij gefinancierd, dus het zal niet verrassen dat ik een van de vroege bestellers was. Ik vind het Noord Nederlands Toneel interessant vind. Niet altijd goed, wel altijd boeiend. En ik herinner me een voorstelling van héél lang geleden, ook in Almere, waar meer mensen op het toneel stonden dan in de zaal zaten. Als het enigszins kan, wil ik Almere die genante toestand besparen.

Voor Don Juan is dat niet gelukt. Als ik het goed zag waren er maar iets van veertig kaartjes verkocht – een heel lege zaal, dus. Nu niet, dat het gratis werd heeft veel mensen over de streep getrokken.

Ik vond het een enorm leuke voorstelling, met humor en vaart en vol citaten en verrassingen en toespelingen op de tv-cultuur en agenda-aanstellerij.

Wat ik nu probeer te begrijpen is waarom de ene voorstelling een volle zaal trekt en de andere niet. Soms lijkt het erop dat je breed bekende spelers nodig hebt. (Ik heb ooit een stuk van Pinter bijgewoond waar de oude heer Kraaijkamp in meespeelde. ‘Ik had het mij anders voorgesteld,’ zei een mevrouw die zich met haar kleindochters voorbereid had op een avondje lachen.) Ook bewerkingen van bekende romans lokken het publiek in Almere. De suggestie dringt zich op dat de kijkers hier vooral traditionele stukken willen zien. Dat mag, uiteraard, iedereen mag mooi vinden wat-ie wil. Maar eens een keer iets anders proberen, dat kan toch óók geen kwaad?

Geplaatst in Theater

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
