Theatermarketing

Een paar weken geleden kreeg ik een persoonlijke brief van Joop van den Ende. Zeer vereerd, natuurlijk. Hij nodigde mij hoogstpersoonlijk ui voor een musical die hem (en zijn vrouw) zo geraakt had dat hij ‘m wel naar Nederland móest halen. En dan moest ik ‘m gaan bekijken. Ik kreeg zelfs korting van hem, kennelijk hoogstpersoonlijk uit eigen zak.

Twee dagen later kreeg ik weer zo’n hoogstpersoonlijke brief, met hetzelfde aanbod, nu voor een ander theater. Ik heb er geen gebruik van gemaakt. Ik sta op de adreslijst bij nogal wat schouwburgen.

Déze week kreeg ik een mailtje van Alex van Warmerdam. Ik sta ook op de mailinglist van nogal wat theatergezelschappen. Het was een haastig mailtje. Hij had ontdekt dat donderdag in Amsterdam het gezelschap Olympique Dramatique speelde. Hij had met dat gezelschap gewerkt, hij had de recensies gelezen en dacht dat het wel eens een heel bijzondere voorstelling kon zijn, dus komt allen.

Gisteren zat ik naast hem in de schouwburg. Dat was toeval, maar gaf mooi de gelegenheid om mee te luisteren toen hij de mail met vrienden die achter hem zaten besprak. Er waren op het moment dat hij de mail schreef nog maar zestig kaartjes verkocht en dat vond hij te weinig. Of het door de mail kwam wist hij niet, in elk geval zaten er nu meer dan zestig mensen in de zaal.

Terecht, trouwens, het was een leuke voorstelling. Een intelligente klucht – inclusief talloze deuren die over het toneel geschoven werden en misverstanden en krankzinnige verkleedpartijen, maar zonder dubbelzinnigheden en andere onderbroekenlol.

De ene voorstelling spreekt me meer aan dan de andere. Ik ga liever naar theater dan naar musical. Maar ik ging ook naar deze voorstelling wél en naar de andere niet omdat ik deze mailing eerlijker vond. Alsof Alex van Warmerdam écht vond dat liefhebbers van Orkater zichzelf tekortdeden als ze de voorstelling zouden laten schieten, terwijl achter de Van der Ende-brief een gelikte marketingafdeling zat. Misschien als ze ‘m maar één keer verstuurd hadden, dat ik er dan nog enig vertrouwen in de authenticiteit ervan had gehad.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
