Strategisch kiezen

Op het station in Hilversum is de dienstregeling een tikkeltje in de war. Treinen vallen uit of hebben vertraging, wegens defecte treinen en kapotte bovenleidingen en nog zo wat aardigheidjes.

Omdat het de NS behaagt mijn trein na acht uur naar eens in het uur te laten rijden en ik op een ongunstig moment aankwam, heb ik ruim de gelegenheid om te zien hoe mensen met behulp van de niet altijd even gelijkluidende informatie proberen te bepalen wat de snelste of beste of zekerste manier is om thuis te komen.

Utrecht is simpel: gewoon de eerste de beste trein. Ik geloof dat het ergste dat je overkomen kan is dat de trein in Hollandsche Rading stopt. Als je daar niet uitstapt is dat qua ongemak redelijk te overzien.

Naar Amsterdam daarentegen rijdt een rijk palet aan stoptreinen en Intercity’s, zo om en om naar Schiphol en Amsterdam Centraal. Het is niet per se zo dat de eerste trein die vertrekt ook de beste keuze is. Als je stoptrein die vijf minuten vertraging heeft in Weesp wacht tot de Intercity die een kwartier te laat is voorbijrijdt is dat, weet ik, nogal een aanslag op je frustratietolerantiedrempel. Aan de andere kant is het nóg frustrerender als jouw Intercity moet wachten tot de stoptrein alle stationnetjes heeft aangedaan.

Ik hoop maar dat iedereen die om mij heen met smartphones aan het calculeren is, tevreden is met zijn of haar keuze.

Ik heb ook nog even uitgeprobeerd of het significant voordeel bood om met een vertraagde trein via Weesp te reizen. Als niets vertraagd is, betekent die omweg vier minuten tijdwinst. Nu liep die tot zeven op, en dat is de moeite van de overstap niet waard.

Wel stond ik lichtelijk wantrouwig naar de borden boven het perron te staren. De Almeerse trein wordt bij problemen vaak uit de dienstregeling geschrapt om wat extra ruimte op het spoor te maken – wat ik begrijp maar niet bijzonder toejuich. En eerst een paar stoptreinen voorbij laten gaan en dán ontdekken dat ik dus met zo’n stoptrein verder moet, dat vind ik knap irritant. Vandaag pakte mijn strategische keuze goed uit.

Geplaatst in huis en tuin

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Alle berichten
